13 نکته اساسی در طراحی تراکت تبلیغاتی خیره کننده

طراحی تراکت حرفه ای با نقش و نگار

13 نکته اساسی در طراحی تراکت تبلیغاتی خیره کننده  

در طراحی تراکت تبلیغاتی منحصر به فرد با ما همراه باشید 

طراحی تراکت تبلیغاتی جالب که تمامی بینندگان را به خود مجذوب کند کار آسانی است. برای طراحی تراکتتبلیغاتی هیجان انگیز کافی است 13 نکته ای که در این مقاله تهیه کردیم را بررسی کنید.

چاپ تراکت یکی از راهکارهای تبلیغاتی است که از دیرباز در جامعه رواج داشته است. علی رغم قدیمی بودن این روش تبلیغاتی بازدهی بسیاری برای صاحبین مشاغل داشته است.

اما باید توجه داشته باشید که هر تراکت با هر نوع طراحی نمیتواند به درستی عمل جذب مخاطب را انجام دهد.

برای جذب مخاطبان از طریق تراکت تبلیغاتی باید استاندارهای به خصوص طراحی تراکت تبلیغاتی را رعایت کنید. طراحی تراکت تبلیغاتی نیز همانند سایر طراحی های محصولات تبلیغاتی نظیر کاتالوگ ، بروشور ، تقویم تبلیغاتی و… از تعدادی قوانین و قواعد به خصوص پیروی می کند.

اگر تمامی نکات و قوانین که جزء استاندارد طراحی تراکت تبلیغاتی هستند را رعایت نمایید قطعا می توانید تراکتی ایده آل و هیجان انگیز طراحی و جاپ نمایید که و به واسطه همین تراکت تبلیغاتی نیز می توانید مشتریان بالقوه خود را افزایش دهید.

چاپ تراکت تبلیغاتی در نقش و نگار

تراکت

تراکت چیست ؟ 

با وجود این که در صفحات و مقاله های دیگر به توضیح پیرامون این ابزار تبلیغاتی بی نظیر پرداختیم با این وجود لازم میدانیم در رابطه با ماهیت آن نیز اندکی توضیح ارائه دهیم تا ماهیت آن به وضوح برایتان روشن گردد.

تراکت تبلیغاتی یک نوع برگه تبلیغاتی است که از مجموعه اطلاعات و عکس ها تشکیل شده است و به نوعی روشن کننده ماهیت یک کسب و کار ویژه است.

تراکت های تبلیغاتی به منظور استفاده در مکان های پر بازدید جهت امور تبلیغات استفاده می شود. درواقع از تراکت های تبلیغاتی به منظور شناسایی یک نوع کسب و کار استفاده میشود. ازآنجا که متریال چاپ تراکت تبلیغاتی از جنس کاغذ است به همین جهت بسیار سبک و قابل حمل می باشد. همین سبک و قابل حمل بودن است که راحتی کاربران را به همراه دارد و آنها برای استفاده از این تراکت ترغیب می شوند.

نکته ی جالب و حائز اهمیت در زابطه با طراحی تراکت تبلیغاتی همه جانبه بودن آن است. شاید شما در این لحظه تصور کنید که از تراکت تنها جهت انجام امور تبلیغات استفاده می شود اما این تصور نادرست است زیرا تبلیغات یکی از کاربرد تراکت است. در مواقع مختلف و کاربردهای متفاوت می توان از تراکت استفاده نمود. به عنوان مثال از تراکت  میتوان جهت امور فرهنگی و سلامت بهداشت جامعه استفاده کرد.

چطور می توانیم تراکت خیره کننده داشته باشیم؟

معمولا همه به دنبال راهکاری هستند که تراکت های خود را جذاب تر کنند تا بدین وسیله افراد بیشتر نسبت به دریافت آن ترغیب نشان دهند.

برای طراحی تراکت تبلیغاتی مناسب که خیره کننده باشد باید یک سری استانداردهای طراحی رعایت گردد و در عین حال تفاوت را با طراحی ویژه به رخ بینندگان کشید.

شاید باور این موضوع برایتان سخت باشد اما جالب است بدانید که رعایت استانداردهای طراحی تراکت تبلیغاتی تاثیرگذاری بسیاری در مخاطبان دارد و تاثیر آن شاید بیش از هزاران نوآوری در طراحی باشد.

نقش و نگار به عنوان برترین مرکز چاپ در کرج قصد دارد شما را با تمامی استانداردهای طراحی تراکت تبلیغاتی آشنا سازد. در دامه این مقاله با ما همراه باشید تا این استانداردها را برایتان معرفی نماییم.

تاثیر شناخت جامعه هدف

اهمیت شناخت جامعه هدف در چاپ تراکت تبلیغاتی

مشخص نمودن جامعه هدف

شما در درجه اول باید جامعه هدفتان را مشخص نمایید. شما در هر صنفی مشغول کار باشید برای انجام هر کار تبلیغاتی در ابتدا باید با جامعه هدفتان آشنایی داشته باشید.

اجازه دهید با ارائه مثالی این موضوع را برایتان شفاف سازیم، فرض کنید شما به یک مصاحبه یا کنفرانس دعوت شده اید، اولین سوالی که در ذهنتان می آید این است که قرار است برای چه کسانی سخن بگویم؟ مخاطبان ما در چه رده سنی هستند؟ باتوجه به همین اطلاعات اولیه است که مطالب خود را آماده می نمایید.

در مورد طراحی تراکت تبلیغاتی نیز قضیه به همین شکل است تا به این موضوع واقف نباشید که مخاطبان شما چه افرادی هستند و قرار است برای چه کسانی تبلیغات خود را ارائه دهید نمیتوانید تبلیغات هدفمند داشته باشید.

تصور کنید شما صاحب یک مغازه اسباب بازی فروشی هستید و تراکتی با طراحی متناسب با افراد مسن داشته باشید. از نظر شما این تراکت تا چه حد برایتان سود آور خواهد بود؟ قطعا افراد مسن جذب چنین تراکتی خواهند شد اما آیا هدف شما این است که افراد مسن را به فروشگاهتان جذب کنید؟

یا شما صاحب یک آرایشگاه بانوان هستید و در طراحی تراکت تبلیغاتی خود اصلا از المان ها و طرح های مورد پسند بانوان استفاده نکنید. آیا جامعه هدفتان به درستی جذب سالن آرایشی بهداشتی شما خواهند شد؟

با شناسایی جامعه هدف شاید نیمی از مشکلات مربوط به طراحی تراکت تبلیغاتی شما حل شود. وقتی جامعه هدفتان را مشخص می نمایید نه تنها المان های طراحی محدود تر میشود بلکه در مورد ادبیات و جملات موجود در تراکت نیز بهتر میتوانید تصمیم گیری نمایید.

به کارگیری عناوین ویژه و جالب

سعی کنید درطراحی تراکت تبلیغاتی از عناوین جذاب استفاده کنید. در این مورد لازم است خود را به جای مخاطب هدفتان تصور کنید. چه کلماتی شما را به وجد می آورند؟ چه عناوینی توجه شما را جلب می کنند؟

عناوین هر نوشته اولین چیزی است که مردم به آن توجه می کنند. اگر شما اندکی هوشمندانه برخورد کنید از عناوینی ویژه برای تراکت خود استفاده می کنید تا در نگاه اول توجه مخاطب را جلب نمایید.

چه تعداد تراکت مختلف در طول روز در معابر مختلف به دست ما می رسد که حتی به آن نگاه هم نمیکنیم. واقعا چه چیزی باعث این اتفاق می شود؟

شاید تراکت شما حاوی افرهای بسیار هیجان انگیزی باشد که اگر مخاطبتان آن را ببیند واقعا به وجد آید اما چه موضوعی باعث میشود افراد اندکی با این تراکت به شما رجوع کنند؟

شاید شما آفر ویژه ای برای مخاطبینی که از طریق تراکت به محل کارتان رجوع می کنند در نظر گرفته باشید اما این آفر را با چه عنوانی در تراکت لحاظ کردید؟

آیا از واژه های درست استفاده نموده اید؟ آیا عناوین استفاده شده در تراکت مخاطب ر نسبت به مراجعه به محل کارتان ترغیب می کند؟

استفاده صحیح از عناوین یکی از ملاک های اساسی در طراحی تراکت تبلیغاتی است، اگر این عناوین به درستی انتخاب شود نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.

نشان دادن تمایز از رقبا

قطعا در هر صنف به خصوصی تعدادی رقیب کاری وجود دارد که تمایل هر فردی پیشی گرفتن از رقبا می باشد. برای پیشی گرفتن از رقبا لازم است تفاوت خود و برندتان را با رقبا مشخص نمایید.

برای این منظور لازم است از تمایز خود را به صورت برجسته در تراکت لحاظ کنید. از فونت های متفاوت و برجسته استفاده کنید تا تفاوت خود با سایر هم صنفانتان را روشن سازید.

به عنوان مثال اگر شما صاحب یک تولیدی مبل هستید و برخلاف تمام تولیدی های دیگر از پارچه های به خصوصی استفاده می نمایید بهتر است نوع پارچه ای که در کارهای خود از آن بهره می برید را با فونت و سایزی متفاوت در تراکت درج نمایید.

یا اگر شما جزء معدود تولیدی های مبلی هستید که ارسال رایگان دارید میتوانید از کلمه رایگان با فونت و سایزی متفاوت استفاده نمایید.

آشنایی مخاطبان هدفتان با برتری های برند خود

شما باید مخاطبان هدفتان را با ویژگی هایی که باعث برتری یافتنتان نسبت به سایرین میشود آشنا سازید. برای این منظور باید به این فکر کنید که مخاطبانتان چرا باید از بین رقبا شما را برگزینند. درواقع برتری برند شما نسبت به سایر رقبا در چه چیزی است؟

در پاسخ به این سوال قطعا به این لیستی از برتری هایتان دست میابید. حال که این برتری ها مشخص شد می توانید آن را در اختیار مخاطبان قرار دهید.

در این صورت است که با دلایل منطقی میتوانید جذب انجام دهید. مخاطبانی که از این طریق جذب مجموعه شما میشوند در گروه مشتریان ثابت و قرار خواهند گرفت و به نوعی عضو ثابت مجموعه شما می شوند.

دقیقا قصد شما نیز از این جذب همین عامل است. اگر مشتریان یک بار برای اولین بار وارد مجموعه شما شوند و تفاوتی در برند شما با سایر برندها احساس نکنند قطعا پایدار نخواهند بود.

طراحی تراکت ویژه با به کارگیری المان های بصری مختلف

به کارگیری المانهای بصری در طراحی تراکت

بهره گیری از المان های بصری جذاب

مهم ترین نکته ای که در طراحی تراکت تبلیغاتی وجود دارد استفاده از المان های بصری است. منظور از المان ای بصری همان اشکال هندسی و عکس هایی است که در طراحی تراکت از آن استفاده می شود.

در انتخاب این المان های بصری اعم از اشکال هندسی و عکس لازم است سخت گیری ویژه ای داشته باشید. نکته ی حائز اهمیت دیگردر مورد این المان ها این است که در جای مناسب استفاده شود.

تاثیری که عکس در جذابیت یک تراکت دارد موضوعی غیر قابل انکار است و مستلزم توجه ویژه ای می باشد. در انتخاب عکس های تراکت توجه داشته باشید که استفاده از عکس محصولات به صورت کاملا نامحسوس برند شما را تبلیغ مینماید.

اجتناب از طراحی تراکت تبلیغاتی شلوغ

نکته ای که ما همواره در طراحی تراکت تبلیغاتی به مشتریان گوشزد میکنیم همین موضوع است. در حد امکان باید از طراحی تراکت تبلیغاتی شلوغ و انبوه از اطلاعات بپرهیزید.

برای این منظور باید از جملات کوتاه و تاثیر گذار استفاده کنید. با این کار باعث میشوید مخاطبانتان با ییک نگاه اجمالی به تمام جزئیات کار شما واقف گردند.

در طراحی تراکت تبلیغاتی تا حد امکان از دسته بندی و تفکیک استفاده نمایید. این تفکیک در تراکت باعث خوانایی بیشتر خواهد شد و این خوانایی جذابیت را به همراه خواهد داشت.

خلاصه نویسی 

در طراحی تراکت تبلیغاتی باید بر این موضوع آگاه باشید که قرار نیست شما تمامی اطلاعات از روز تاسیس تا کنون از محل کارتان را در غالب یک تراکت در اختیار مخاطب قرار دهید.

شما تراکت را طراحی می کنید تا با ارائه یک محصول یا آفر ویژه افراد را نسبت به ورود و خرید از محصولاتتان ترغیب نمایید.

تنها کافی است نکات اساسی و ابتدایی طراحی تراکت را بدانید و با استفاده از آن تراکت را طراحی کنید.

حتی در ارائه آفر یا محصول ویژه پیشنهاد می کنیم تا حد امکان از زیاده گویی خودداری کنید و مختصر بنویسید. مخاطبان یک تراکت تبلیغاتی به هیچ عنوان از مواجه شدن با یک تراکت با انبوهی از اطلاعات خوشنود نخواهند شد.

ایجاد تفاوت در متن تراکت

در طراحی یک تراکت همواره باید بر فونت و سایز آن دقت داشته باشید. برای ارائه یک محصول یا آفر ویژه که مخاطبان را به وجد می آورد از فونت های به خصوص با سایزهای بزرگ تر استفاده نمایید.

با این کار مخاطبان با یک نگاه مجذوب تراکت شما خواهند شد. تاثیری که این مورد در طراحی تراکت دارد شاید به اندازه انتخاب عکس هایی زیبا باشد.

رعایت جایگاه صحیح اطلاعات تماس

در یک تراکت استاندارد هر المان جایگاه ویژه ای دارد که باید به آن توجه داشته باشید. معمولا در تراکت اطلاعات تماس در انتهای کاغذ قرار می گیرد این اطلاعات تماس شامل شماره تلفن های مورد نظر، آدرس، آدرس سایت، آدرس شبکه های مجازی و… میشود.

در طراحی یک تراکت توجه داشته باشید که مخاطب ابتدا باید محصول و آفر شما را مشاهده نماید تا به وجد آید و به دنبال اطلاعات تماستان باشد.

این که شما شماره تلفن ها یا آدرس خود را در سایزهای غیر استاندارد در تراکت چاپ می کنید تنها باعث می شود نتیجه ای معکوس ببینید.

جملات مناسب 

نهایت خلاقیت خود را برای انتخاب جملات انگیزشی به کار ببرید. سعی کنید از جملاتی استفاده کنید که خواننده را به وجد آورد تا با شما تماس بگیرد یا به یکی از آدرس های سایت یا فضاهای مجازی شما مراجعه نماید.

جملات یک تراکت باید ساده و کوتاه باشد به علاوه میزان تاثیر گذاری آن نیز زیاد باشد تا خوانندگان با مطالعه یک جمله ترغیب به سفارش محصولات شما شوند.

با این کار به مخاطبتان این حس را القاء می کنید که تنها برای ارائه محصولی ویژه به آنها  از تراکت تبلیغاتی استفاده کرده اید.

ویرایش و تبدیل نوشتار به صحیح ترین حالت

نکته ای که اهمیت بسیاری دارد ویرایش تراکت است. پس از آنکه تراکت طراحی شد باید تمامی مطالب مندرج در آن را قبل ورود به مرحله چاپ بررسی نمایید.

یک اشتباه نگارشی یا حتی اشتباه تایپی بالاخص در شماره تلفن ها غیر از ضرر و زیان چیز دیگری به همراه نخواهد داشت. به همین منظور علاوه بر اینکه خودتان تمامی متون و لغات تراکت را مورد بررسی قرار میدهید از فرد دیگری نیز درخواست کنید تا آنها را مطالعه کنند.

گاهی اوقات یکنواختی نوشتار باعث می شود تا ایرادات آن برایتان مشخص نشود.

انتخاب روش چاپ درست

شاید پس از طراحی تراکت تبلیغاتی چاپ مهم ترین تاثیر را بر بیننده بگذارد به همین منظور باید نهایت دقت را در انتخاب چاپخانه داشته باشید.

بهترین روش  چاپی را برای تراکت خود انتخاب کنید تا نتیجه ی بهتری از آن دریافت کنید.

نکته مهم دیگری که در مرحله چاپ حائز اهمیت است انتخاب نوع کاغذ تراکت تبلیغاتی است. سعی کنید کاغذهایی که از مرغوبیت بیشتری برخوردار هستند از جمله کاغذهای گلاسه در گراماژ مختلف را برای تراکت تبلیغاتی خود برگزینید.

طراحی تراکت های چند لت در نقش و نگار

ایجاد لت در تراکت تبلیغاتی

شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا تراکتی متفاوت طراحی و چاپ کنید تا بینندگان با یک نگاه جذب آن شوند. تا کنون تمام تراکت هایی که مشاهده کردیم یک برگه ساده بود که در بهترین حالت طراحی زیبایی داشت.

چقدر جالب خواهد شد اگر تراکت تبلیغاتی چاپ کنید که لت های مختلف داشته باشد. برای این منظور شما می توانید از چند خط تا در نقاط مختلف تراکت خود استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم در این مورد حتما با چاپ خانه و طراح تراکت تبلیغاتی خود مشورت کنید تا باتوجه به شرایط موجود بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید.

امیدوارین این نکات برایتان مثمر ثمر واقع شده باشد.