انواع فرمت ذخیره سازی در فتوشاپ

معرفی انواع فرمت ذخیره سازی در نرم افزار فتوشاپ

انواع فرمت ذخیره سازی درفتوشاپ

فرمت ذخیره سازی در فتوشاپ انواع مختلفی دارد. درواقع از طرق مختلف می توانید از طرح ها و فایل های موجد در نرم افزار خروجی گرفته و از آن استفاده نمایید.

فرمت های ذخیره سازی در فتوشاپ باتوجه به استفاده نهایی شما از طرح و عکس مورد نظر می باشد. مورد دیگری که در فرمت ذخیره سازی در فتوشاپ بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد فرمت مورد قبول چاپخانه است.

باتوجه به پیشرفت تکنولوژی درحوزه نرم افزار امروزه نرم افزارهای مختلفی از جمله Photoshop، Corel Draw  و  Illustrator روی کار آمده است که هر یک از این نرم افزارها منحصرا به حوزه به خصوصی اختصاص دارد و فرمت خروجی آنها متفاوت خواهد بود.

در این نقش نامه تنها به انواع فرمت های ذخیره سازی در فتوشاپ می پردازیم. اهمیت فرمت های ذخیره سازی در فتوشاپ تا حدی است که پیشنهاد می کنیم افرادی که در عرصه چاپ و تبلیغات فعالیت دارند زمانی را به مطالعه این نقش نامه اختصاص دهند.

فتوشاپ یکی از نرم افزارهای قدرتمند در حوزه طراحی و چاپ و تبلیغات می باشد. درواقع فتوشاپ یکی از نرم افزارهای از نوع رستر است که فرمت ذخیره سازی آن در انواع گوناگون می باشد.

در این قسمت به برخی از فرمت های ذخیره سازی در فتوشاپ اشاره می نماییم.

  • PSD,PDD
  • PSB
  • BPM,RLE,DIB
  • GIF
  • DCM,DC3,DIC
  • EPS
  • IFF,TDI
  • JPG,JPEG,JPE
  • MPO
  • PCX
  • PDF,PDP
  • RAW 
  • PXR
  • PNG,PNS
  • PBM,PGM,PPM,PNM,PFM,PAM
  • SCT
  • TGA,VDA,ICB,VST
  • TIF,TIFF

این موارد تنها انواع فرمت های ذخیره سازی در فتوشاپ می باشد که با یک جست و جو سطحی در فتوشاپ میتوانید آن را بیابید اما موضوعی که قابل اهمیت است کاربردهای هر یک از این فرمتهای ذخیره سازی است.

درواقع میزان تاثیر گذاری هر یک از فرمت ها در نتیجه خروجی و میزان کیفیت آن بسیار مهم است به همین جهت باید نهایت دقت را برای انتخاب فرمت خروجی داشته باشید.

در ادامه هر یک از فرمت های ذخیره سازی در فتوشاپ را به تفصیل توضیح می دهیم تا اهمیت هر یک برایتان روشن گردد.

PSD اولین فرمت ذخیره سازی در فتوشاپ

PSD  فرمت ذخیره سازی پیش فرض نرم افزار فتوشاپ است به همین جهت اغلب خروجی های پیشفرض فتوشاپ از طریق فرمت PSD است به این معنی که اگر شما تنها خرجی گرفته و فرمت آن را تغییر ندهید خروجی بر اسا PSD خواهد بود.

هنگامی که طرح و عکس شما با فرمت PSD ذخیره می شود با نماد و لوگو فتوشاپ مشخص می شود و به راحتی قابل تشخیص است.

مزیت هایی که چنین فایل هایی با این فرمت خروجی دارد قابل ویرایش بدن آن می باشد. در اصطلاح فایل هایی با این فرمت ذخیره سازی در فتوشاپ با نام فایل های لایه باز شناخته شده اند. اگر قصد تغییر و ویرایش فایل های لایه باز را داشته باشید به راحتی می توانید تک تک قسمت های طرح خود را ویرایش نمایید.

فرمت ذخیره سازی در فتوشاپ با فرمت  psd بسیار با کیفیت است. در نرم افزار فتوشاپ شما قادر به طراحی پروژه هایی با رزولوشن 30000 * 30000 پیکسل می باشید.

فرمت psd

گاها طراحان برای طراحی های به خصوصی مستلزم دقت بیشتری هستند و به ابعاد و رزولوشن بیشتری نیاز دارند. ویژگی به خصوصی که نرم افزار فتوشاپ دارد فرمت PSB می باشد. در این فرمت به خصوص کاربران قابلیت این را دارند که طرح های مورد نظر خود را در ابعاد و ححجم های بالاتری ذخیره نمایند و این موضوع باعث افزایش کیفیت طرح مورد نظر می شود.

فرمت PSB

فرمت psb

همانطور که در قسمت فوق به این موضوع اشاره شد فرمت ذخیره سازی PSB فرمتی مشابه PSD می باشد با این تفاوت که این فرمت به خصوص قابلیت های فراتر از فرمت PSD دارد.

اگر بخواهیم این فرمت ذخیره سازی را از جهت حجم فایل بررسی کنیم باید بگوییم که فرمت PSB قابلیت ذخیره سازی فایل هایی بالاتر از 2 گیگابایت را برای کاربران فراهم می سازد.

اگر به خاطر داشته باشید در فرمت PSD کاربران قابلیت طراحی در ابعاد 30000 * 30000 را داشتند اما در این فرمت کاربران می توانند طرح هایی در ابعاد 300000*300000 پیکسل را طراحی و خروجی بگیرند.

فرمت PSD از جمله فرمت های خروجی پیشفرض نرم افزار فتوشاپ می باشد اما جالب است بدانید اگر شیت ابتدایی شما در ابعادی بیش از 30000*30000 پیکسل باشد هنگام خروجی گرفتن به صورت خودکار فرمت PSD از گزینه های خروجی حذف خواهد شد و گزینه پیشنهادی و پیشفرض جایگزین فرمت PSB می باشد.

فرمت JPG,JPEG از پرکاربردترین فرمت های ذخیره سازی در فتوشاپ

شاید این فرمت خروجی برای اکثر افرادی که به دنبال ادیت و ویرایش عکس می باشند آشنا باشد. فرمت JPG از جمله فرمت های خروجی در نرم افزارهای ابتدایی عکس همچون Paint نیز می باشد.

حاصل خروجی با فرمت JPG عکس هایی با کیفیت پایین می باشد. البته این کاهش کیفیت مزیت هایی نیز دارد از جمله این مزیت ها کاهش حجم نهایی عکس ها می باشد.

اغلب عکس هایی که با خروجی JPG تهیه می شوند در اکثر برنامه های مشاهده تصاویر امکان پذیر می باشد.

اما این فرمت به خصوص به هیچ عنوان مناسب کارهای چاپی نیست زیرا علاوه بر کیفیت پایینی که دارد با هر بار اجرای آن در نرم افزار فتوشاپ و اعمال ادیت در آن افت کیفیت افزایش خواهد یافت.

اگر فایل ها و عکس هایی با فرمت JPG چاپ شود باعث نمایان شدن پیکسل های طرح ها می شود و این موضوع نکته ای منفی در کارهای چاپی می باشد و محصول نهایی شما غیر قابل استفاده خواهد بود.

فرمت عکس های jpg
فرمت PNG
فرمت png از مرسوم ترین فرمت های ذخیره سازی در فتوشاپ

فرم PNG نیز یکی از فرمت های ذخیره سازی در فتوشاپ می باشد. این فرمت به خصوص اغلب به منظور مانیتورینگ و ذخیره سازی تصاویر با نواحی شفاف مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر بخواهیم از لحاظ کاربردی آن را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم این فرمت ذخیره سازی در فتوشاپ اغلب در مورد عکس هایی صدق می کند که در صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد. البته این مورد تنها کاربرد آن نمی باشد بلکه تمامی لوگوها و استیکر های مختلفی که در طول روز بارها و بارها با آن مواجه می شویم از طریق خروجی با فرمت PNG می باشد.

در مورد بازگشایی این تصاویر با این فرمت خروجی محدودیتی وجود ندارد و اغلب با استفاده از نرم افزارهای پیش فرض ویندوز قابل رویت می باشد.

در فرمت ذخیره سازی PNG با کاهش شفافیت بک گراند تصویر تنها قسمت به خصوصی از عکس قابل مشاهه خواهد بود و با تغییر درجه Transparent می توان بک گراند تصاویر را به صورت کلی حذف نمود.

فرمت GIF

این فرمت ذخیره سازی در فتوشاپ نیز همانند مورد قبل مختص مانیتورینگ و صفحات وب می باشد. در این فرمت خروجی نیز دقیقا مشابه PNG میتوانید میزان شفافیت عکس یا بک گراند خود را تغییر دهید.

تصاویری که با فرمت GIF ذخیره می شوند قابلیت متحرک و ثابت بودن را دارند. امروزه با روی کار آمدن نرم افزارها و پیام رسان هایی همچون تلگرام اهمیت این فرمت خروجی را برایتان روشن خواهند کرد.

پس با آشنایی با این فرمت ذخیره سازی به قابلیت دیگر نرم افزار فتوشاپ آشنا شدیم. این نرم افزار گرافیکی قدرتمند علاوه بر خروجی به صورت عکس قادر به خروجی گرفتن به صورت انیمیشن های کوتاه نیز می باشد.

البته نرم افزار فتوشاپ تنها ساخت انیمیشن های بسیار ساده و ابتدایی را ساپورت می کند و اغلب با استفاده از این نرم افزار نمیتوان انیمیشن های قدرتمند ساخت.

فرمت gif از فرمت های ذخیره سازی در فتوشاپ

این فرمت ذخیره سازی در فتوشاپ قابلیت ذخیره سازی با حجم کم را دارد و تنها قادر به پشتیبانی طیف کمی از رنگ ها می باشد. با استفاده از این فرمت ذخیره سازی در فتوشاپ تنها 256 رنگ پشتیبانی می شود.

یکی از دلایلی که از نرم افزار فتوشاپ در انیمیشن سازی استفاده نمی شود همین موضوع می باشد. شما نمیتوانید در انیمیشن هایی که با استفاده از فتوشاپ تهیه می شود از طبف رنگی گسترده ای استفاده نمایید.

فرمت TIF,TIFF

فرمت tiff

این فرمت ذخیره سازی در فتوشاپ بسیار مورد علاقه طراحانی است که در صنف تبلیغات و چاپ فعالیت دارند. این فرمت خروجی همچون PSD از کیفیت و قاعدتا حجم بالاتری نسبت به سایر فرمت ها برخوردار می باشد.

اگر بخواهیم به برترین ویژگی و مزیت این فرمت ذخیره سازی در فتوشاپ بپردازیم باید بگوییم برتری این فرمت ذخیره سازی در لایه باز بودن فایل ه می باشد. پیشتر نیز در مورد فرمت PSD به این مورد اشاره شد.

فرمت هایی که قابلیت ذخیره سازی به صورت لایه باز دارند این امکان را برای طراحان فراهم می آورند که در صورت لزوم بتوانند به ویرایش مجدد فایل خود پرداخته و تغییرات لازم را اعمال نمایند.

در فرمت های لایه باز قابلیت تغییر و ویرایش تک تک لایه ها وجود دارد و به راحتی می توان تمام متون،عکس ها و تصاویر را تغییر داد.

در مورد نحوه مشاهده تصویرهایی با خروجی TIFF با استفاده از نرم افزارهای پیش فرض در ویندوز که قابلیت مشاهده عکس های معمولی را فراهم می کنند می توانید عکس هایی با فرمت TIFF را مشاهده نمایید.

فرمت PDF

این فرمت یکی از پرکاربردترین فرمت های ذخیره سازی در فتوشاپ می باشد. اغلب چاپخانه ها فایل هایی با فرمت PDF را برای چاپ می پذیرند.

یکی از قابلیت های ویژه ای که فرمت PDF دارد لایه باز بودن تصاویر می باشد. در این فرمت خروجی همانند TIFF و PSD طراحان به لایه های موجود در طرح دسترسی دارند و می توانند به راحتی ویرایش انجام دهند.

این فرمت ذخیره سازی کم حجم بوده و علی رغم سایر موارد باوجود کم حجم بودن کیفیت بالایی دارد.

از جمله قابلیت های فرمت PDF تغییر استانداردهای ذخیره سازی است. گاها مشاهده شده است یک فایل در سیستمی نمایان نمی شود و در مقابل در سیستم های دیگر مشخص می شود.

دلیل این موضوع تفاوت ورژن های نرم افزارهای مختلف می باشد. قابلیت ویژه ای که PDF به عنوان فرمت ذخیره سازی در فتوشاپ دارد رفع این مشکل می باشد.

فرمت pdf از فرمت های ذخیره سازی در فتوشاپ

قابلیت ویژه نرم افزار فرمت PDFX است. این فرمت برای ورژن های مختلف از نرم افزار فتوشاپ مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که پیشتر به این موضوع اشاره شد فرمت PDF یکی از فرمت های رایج در امور چاپی است و اکثرا چاپخانه ها این فرمت را برای چاپ استفاده می نمایند دلیل آن نیز کاملا واضح است. این فرمت تنها موردی است که علی رغم کیفیت بالای عکس و فایل کیفیت بالایی دارد و همین موضوع امکان چاپ با کیفیت بالا را فراهم می آورد.