آموزش ابزار استامپ در فتوشاپ

ابزار استامپ کاربردی ترین ابزار فتوشاپ

آموزش ابزار استامپ در فتوشاپ

استامپ در فتوشاپ؟! شاید شما به عنوان فردی که به تازگی با نرم افزار فتوشاپ آشنا شده است از کاربردها و نحوه استفاده از هر یک از ابزار موجود در نوار ابزار آگاهی نداشته باشید.

هر یک از ابزارهای موجود در نوار ابزار فتوشاپ اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد در طراحی یک تصویر زیبا تاثیرات بسیاری خواهند داشت اما چطور می تان از هر یک از کاربردهای ابزارها مطلع شویم؟

قطعا با آزمون و خطا نمیتوان آنطور که باید نسبت به ابزارهای فتوشاپی اطلاعاتی دقیق یافت. نقش و نگار به عنوان برترین مرکز چاپ در کرج که امور چاپ و تبلیغات را با استفاده از بهترین دستگاه های چاپی و طراحانی قهار به بهترین شکل ممکن انجام می دهد برای آگاهی شما عزیزان اقدام به آموزش هایی در زمینه فتوشاپ کرده است.

عزیزانی که جویای آموزش فتوشاپ هستند با مطالعه نقش نامه های آموزشی میتوانند به تمام جوانب فتوشاپ آگاهی یابند و با استفاده از این آموزش ها میتوانید طرح هایی خارق العاده خلق نمایید.

در این مقاله قصد داریم شما را با ابزاری به نام استامپ ” Clone Stamp Tool ” آشنا سازیم. استامپ در فتوشاپ یکی از ابزارهای کاربردی می باشد که تقریبا در صورت لزوم در طراحی اوراق اداری ، تقویم تبلیغاتی، سررسید تبلیغاتی و حتی هدایای تبلیغاتی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

البته در قسمت فوق تنها به محصولات تبلیغاتی اشاره شد اما این بدین معنا نیست که ابزار استامپ در فتوشاپ تنها در امور چاپی و تبلیغاتی کاربرد دارد بلکه در عکاسی و روتوش عکس نیز از ابزار اتامپ فتوشاپ استفاده های بسیاری می شود.

شاید بیشترین استفاده را در امور مربوط به عکس و عکاسی داشته باشد زیرا از طریق استامپ در فتوشاپ به راحتی می توان عکس های مختلف را روتوش کرد.

تمامی عکس هایی که در عکاسی های سراسر شهر توسط بهترین دوربین های عکاسی گرفته می شود توسط نرم افزار فتوشاپ و قابلیت های آن ادیت می شود .

نحوه کار با ابزار استامپ در فتوشاپ

حال که این ابزار در طراحی موارد مختلف کاربرد دارد باید با نحوه کار با آن آشنا شویم تا در امور مختلف بتوانیم از آن بهره گرفته و بهترین طراحی را ارائه دهیم.

با استفاده از ابزار استامپ در فتوشاپ میتوانید عملیات نمونه برداری را انجام دهید. اگر قصد دارید از قسمتی نمونه ای تهیه کنید و از آن استفاده نمایید از استامپ در فتوشاپ استفاده کنید.

ابزار استامپ با نمادی که در تصویر زیر نمایش داده شده است در فتوشاپ موجود می باشد.

با فشردن دکمه alt در قسمت مورد نظر درواقع شما یک نسخه از این قسمت تصویر تهیه نمودید و حال میتوانید به راحتی با برداشتن دست خود از روی دکمه alt آن قسمت از تصویر را کپی کرده و همانند سازی انجام دهید.

استفاده از ابزار Clone stamp tool

معرفی ابزار Clone stamp tool

برای مثال اگر در حال طراحی یک عکس به خصوص هستید که قصد دارید از آن در چاپ هدایای تبلیغاتی استفاده نمایید و به دنبال کپی گرفتن از قسمت خاصی می باشید ما به شما استفاده از ابزار استامپ در فتوشاپ را پیشنهاد می دهیم.

یکی دیگراز ویژگی های به خصوصی که ابزار استامپ در فتوشاپ دارد حذف یا ترمیم قسمتی از تصویر می باشد. اگر شما تصویری دارید که به هر دلیل قسمتی از آن را نمی پسندید میتوانی به راحتی با استفاده از این ابزار جادویی بدون آنکه به شمای کلی آسیب وارد شود قسمت مورد نظر را حذف نمایید.

تغییر سایز قطر براش در استامپ

تنظیمات brush tool در option bar

تغییر سایز قطر ابزار استامپ در فتوشاپ 

یکی از مواردی که همواره کاربران فتوشاپ را با مشکل مواجه می کند قطر ابزار مورد نظر است. در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه تغییر قطر ابزار استامپ آشنا سازیم.

طبیعتا اگر شما قصد داشته باشید تصویری که ظرافت زیادی دارد را به واسطه استامپ ویزایش و ادیت نمایید نیازمند کاهش قطر ابزارتان می باشید.

در مقابل اگر در حال ادیت تصویری با سایز و ابعاد بزرگی هستید که هیچ ظرافتی ندارد برای جلوگیری از اتلاف وقت نیازمند افزایش قطر ابزارتان خواهید بود.

برای کاهش یا افزایش قطر ابزار استامپ تنها کافی است این ابزار را از قسمت نوار ابزار نرم افزار فتوشاپ انتخاب نمایید. با انتخاب این ابزار نوار بالای صفحه ( option bar ) نمادی ظاهر می شود که در تصویر زیر آن را مشاهده می نمایید.

وقتی بر قسمت شورون این ابزار کلیک نمایید با تصویر زیر مواجه خواهید شد.

همانطور که در این تصویر مشاهده می کنید تمامی مواردی که به واسطه آن می توانید ابعاد و سایزر ابزار را تغییر دهید مشاهده می نمایید.

به تفکیک هر یک از این قسمت ها را توضیح می دهیم تا اهمیت آن برایتان روشن گردد.

اگر قصد دارید سایز قلم خود را افزایش دهید می توانید از اولین گزینه که با نام size مشخص شده است بهره گیرید. اگر اهرم موجود در این قسمت را جابه جا کرده و به سمت چپ و راست هدایا نمایید متوجه تغییر سایز قطر قلم خواهید شد.

البته برای تغییر قطر قلم در نرم افزار فتوشاپ میانبرهایی نیز وجود دارد، برای افزایش قطر قلم می توانید از دکمه ] استفاده نمایید و در مقابل برای کاهش قطر قلم می توانید از کلید میانبر [ استفاده نمایید.

تغییر میزان نرمی و سختی براش

میزان سختی یا نرمی براش

مورد دیگر که با استفاده از آن می توانید نوع قلم خود را به تناسب طرح تغییر دهید hardness میباشد، این مورد نیز همانند سایز دارای اهرمی می باشد که با چپ و راست حرکت دادن این اهرم میزان سختی و نرمی قلم شما قابل تغییر خواهد بود.

در تصویر زیر نتیجه تغییرات قسمت hardness را به وضوح مشاهده می نمایید.

در آخرین قسمت می توانید نوع قلم مورد نظر خود را استفاده نمایید که این مورد نیز به میزان حساسیت و ظرافت طرح شما بستگی دارد.

هر یک از پنجره هایی که در فتوشاپ از طرق مختلف به آن دسترسی پیدا می کنید کلید میانبری دارد که با فشردن آن میتوانید به سادگی این پنجره را در صفحه باز نمایید.

برای مثال اگر قصد دارید به تنظیمات قطر قلم در ابزار استامپ در فتوشاپ دست یابید به راحتی می توانید کلید F5 را لمس کرده و مشاهده می کنید که این پنجره در صفحه نمایش داده می شود.

یکی دیگر از میانبرهای قطر قلم در ابزار استامپ در فتوشاپ کلیک راست بر روی صفحه می باشد. البته این مورد نه تنها در مودر ابزار استامپ بلکه در مورد هر یک از ابزارهای دیگر صادق می باشد.

حال که ویژگی های برجسته را از طریق پنجره قطر قلم تغییر دادیدم نوبت به ریزه کاری های به خصوص می رسد. در همان پنجره تغییر قطر قلم در قسمت بالا سمت چپ نمادی از چرخ دنده را مشاده می نمایید.

با کلیک بر این چرخ دنده منو به خصوصی باز خواهد شد که در این قسمت به تک تک جزئیات آن می پردازیم.تغییرات براش استامپ در فتوشاپ

  • 1- New Brush Preset : اولین گزینه این منو با این عنوان مشخص شده است. اگر شما قصد داشته باشید براش جدیدی در نرم افزار تعریف نمایید می توانید از این گزینه استفاده کنید.
  • 2- Rename Brushes : دومین گزینه همانطور که در تصویر مشاهده می نمایید این مورد است. با کلیک بر روی آن قادر به تغییر نام براش خود هستید.
  • 3- Delete Brushes : از این گزینه جهت حذف هر یک از براش های ساخته شده استفاده می شود.
  • 4- مورد بعدی که با شماره 4 نمایان شده است نحوه نمایش براش را مشخص می کند.
  • 5- Reset Brushes : با کلیک بر روی این مورد تنظیمات براش شما ریست شده و به حالت ابتدایی بازمی گردد.
  • 6- Load Brushes : از این قسمت می توانید براش های جدید که با پسوند abr مشخص شده اند را دانلود و استفاده نمایید.
  • 7- Save Brushes : با استفاده از این گزینه قادر به ذخیره براش های مورد نظر خواهید بود.
  • 8- Replace Brushes : اگر این گزینه را انتخاب نمایید براش های موجود با براش انتخابی جایگزین خواهند شد.
  • 9- انتخاب این گروه که با شماره 9 نمایان شده اند قادر به مشاهده مجموعه ای از براش ها هستید که با کلیک بر هر یک مجموعه براش های مختلفی را مشاهده خواهید کرد.

در قسمت Option Bar نیز گزینه های مختلفی وجود دارد که هر یک تنظیمات به خصوصی را به عهده دارند. در این قسمت به توضیحاتی در مورد آن می پردازیم.

تغییرات Clone stamp tool

تنظیمات Clone stamp tool در Options bar

1- Opacity : با این گزینه می توانید شفافیت تصویر خود را تغییر دهید.

2- Flow : این ابزار به شما قابلیت تنظیم  قدرت ابزار را می دهد.

3- Aligned : اگر این گزینه را انتخاب نمایید و سپس عملیات نمونه برداری را انجام دهید. با رها کردن دکمه و فشردن مجدد آن ادامه طرح عینا ایجاد می شود. اما در صورت غیر فعال بودن این گزینه با کلیک بر قسمتی دیگر تصویری که از پیش نمونه گیری شده بود ایجاد خواهد شد.

4- Sample : با استفاده از این گزینه میتوانید لایه ای دلخواه برای نمونه برداری را انتخاب نمایید. البته این تنها قابلیت آن نیست بلکه دارای سه زیر مجموعه به شرح زیر می باشد.

  • Current Layer : اگر این گزینه فعال باشد به این معنی است که نمونه برداری از لایه فعال انجام خواهد شد.
  • Current & below : همانطور که از نام آن مشخص است اگر این گزینه انتخاب شود عملیات نمونه برداری از لایه فعلی مشخص و لایه زیرین آشکار آن انجام خواهد شد.
  • All Layers : با انتخاب این گزینه شما قادر به نمونه برداری از تمامی لایه ها خواهید بود.
استفاده از ابزار pattern Stamp Tool

ابزار pattern Stamp Tool

 pattern Stamp Tool

اگر قصد استفاده از الگوهای پیش فرض فوتوشاپ را داشته باشید پیشنهاد می کنیم از این گزینه استفاده نمایید. با انتخاب این مورد گزینه ها و قابلیت هایی که در مورد قبل در Option bar  موجود بود ر مشاهده خواهید کرد.

اما شاید موردی به چشم شما نا آشنا آید. بله دقیقا در این منو بار با گزینه  Impressionistمواجه خواهید شد. اگر شما اندکی در مورد سبک های نقاشی اطلاع داشته باشید به راحتی این امکان استامپ در فتوشاپ را متوجه خواهید شد.

اگر این گزینه انتخاب شود تصویر شما همانند سبک نقاشی امپرسیونیسم خواهد شد.

ایجاد یک پترن جدید در استامپ فتوشاپ

ساخت پترن از طریق استامپ در فتوشاپ

چطور می توان از طریق استامپ در فتوشاپ پترن جدید ساخت ؟

تا به حال به موضوع فکر کردید که چطور می توانید پترن و الگوی منحصر به فرد خود را از طریق استامپ در فوتوشاپ ایجاد نمایید؟

در این قسمت قصد داریم با ارائه راهنمایی هایی شما را در ساخت پترن های جدیدی از طریق استامپ در فتوشاپ سوق دهیم.

در ابتدا باید طرح مورد نظر خود را در نرم افزار ایجاد نمایید. حال تنها کافی است بر گزینه edit کلیک نموده و گزینه define pattern  را انتخاب نمایید.

پس از این مرحله پنجره ای روی نمایشگر ظاهر خواهد شد که با استفاده از آن می توانید نامی برای پترن خود انتخاب نمایید و در صورت لزوم از آن استفاده نمایید.

استفاده از clone source

پنل clone source

Clone source  

  • 1- شماره یک پنج مورد را نمایش می دهد که از طریق تمامی این پنج مورد پنج نمونه مختلف از تصویر را میتوانید به نمایش بگذارید.
  • 2- Offset : در این قسمت دو کادر با عنوان x و y مشاهده می نمایید که این موقعیت بیانگر میزان جا به جایی موس شما از محل نمونه گیری می باشد.
  • 3- فلش هایی که در این قسمت مشخص شده است به شما امکان جرخش افقی و عمودی نمونه را می دهد.
  • 4- از این قسمت می توانید عرض و ارتفاع نمونه را تغییر دهید.
  • 5- همانطور که از نماد این قسمت مشخص است با تغییر آن می توانید زاویه چرخش را تغییر دهید.
  • 6- حال اگر تمامی پیشفرض ها را تغییر داده اید و از نتیجه آن رضایت ندارید میتوانید با کلیک بر این قسمت تمامی حالات را به صورت پیشفرض تبدیل نمایید.
  • 7- Frame offset : با انتخاب این گزینه تعداد فرم از قسمت نمونه گیری را می توانید انتخاب کنید.
  • 8- Lock frame : این گزینه باعث قفل شدن قسمت نمونه گیری شده از فریم اصلی خواهد شد.
  • 9- Show overlay : با کلیک بر این گزینه قسمت نمونه گیری به شکل منطقه پوششی نمایان می شود تا مشاهده clone stamp به صورت پیش نمایش امکان پذیر باشد.
  • 10 – Opacity : با این گزینه می توانید میزان شفافیت سطح پوششی را تغییر دهید در واقع این گزینه به شما امکان مشاهده پس زمینه تصویر را می دهد، به صورت پیش فرض این مقدار 50 می باشد که باتوجه طرح مورد نظر می توانید مقدار آن را تغییر دهید.
  • 11- اگر تصویر شما به نحوی است که قادر به تشخیص سطح پوششی و ناحیه اصلی نمی باشید این گزینه بسیار کارآمد خواهد بود. از قسمت شورون منویی برای شما باز می شود که از آن طریق قادر به روشن یا تیره کردن ناحیه پوششی خواهید بود.
  • 12- Clipped : اگر در حال ویرایش ناحیه ای نا مشخص هستید می توانید از این گزینه استفاده نمایید.
  • 13- Auto hide : این گزینه نیز بسیار کاربردی است. اگر این گزینه فعال باشد با رها کردن ماوس ناحیه پوششی پنهان می شود و زمانی که در حال انجام ادیت و رفع نواحی دارای نقص هستید نمایش داده می شود.
  • 14- Invert : اگر تیک این گزینه فعال شود به شما کمک می کند سطح پوششی واضح تر شود و شما به راحتی قادر به تشخیص ناحیه پوششی از پس زمینه خواهید بود.