ابزار Pen Tool و کاربرد آن در فتوشاپ

آموزش فتوشاپ در چند دقیقه

ابزار Pen Tool و کاربرد آن در فتوشاپ

ابزار pen tool یکی از کاربردی ترین ابزارهای طراحی در فتوشاپ است. بسیاری از طراحان برای ترسیم اشکال مختلف از ابزار pen tool  استفاده میکنند و از این طریق طرح هایی زیبا و جذاب تولید میکنند. اما نحوه استفاده از این ابزار چگونه است و کاربرد آن چیست؟

اگر شما نیز یک طراح تازه کار هستید و هنوز نحوه استفاده صحیح از ابزار pen tool  را به خوبی نمیدانید پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این نقش نامه به صورت کلی ابزار pen tool و تمامی کاربردهای آن را معرفی خواهیم کرد و با استفاده از آن میتوانید طرح هایی زیبا و خلاقانه طراحی کنید.

همه ما هنگامی که با هر یک از ابزارهای فتوشاپ آشنا میشویم در درجه اول به این موضوع می اندیشیم که با استفاده از این ابزار چه استفاده ای میتوان داشت؟ در رابطه با ابزارpen tool  نیز به همین شکل است. در درجه اول به این موضوع فکر میکنیم که این ابزار چطور میتواند ما را در ارائه طرحی زیباتر در کمترین مدت زمان ممکن یاری رساند. با استفاده از این ابزار خارق العاده میتوانید اشکال مختلف ، مسیر های مختلف اعم از مسیر های زاویه دارد و یا منحنی و… را به راحتی چند کلیک ترسیم نمایید. نرم افزار فتوشاپ یکی از معدود نرم افزارهایی است که با استفاده از آن میتوان برای اجرای یک مورد مشخص از چندین ابزار مختلف استفاده کرد. به همین ترتیب در رابطه با ترسیم اشکال هندسی مختلف و یا ترسیم مسیرهای مختلف نیز میتوان از چندین ابزار مختلف استفاده کرد. اما شاید تنها ابزار pen tool باشد که با استفاده از چند کلیک ساده طرحی زیبا و بی نقص در اختیار شما قرار میدهد.

حال که نسبت به عملکرد این ابزار فتوشاپی آگاهی یافتیم نوبت آن رسیده است که بخواهیم در رابطه با آموزش استفاده از این ابزار اطلاعاتی ارائه دهیم.

ابزار Pen Tool و کاربرد آن در فتوشاپ

گام اول

نخستین گام پیش روی شما این است که صفحه دلخواه خود را با ابعاد و اندازه مورد نیاز در فتوشااپ ایجاد نمایید. و با انتخاب ابزار pen tool از جعبه ابزار نرم افزار فتوشاپ شروع فعالیت خود را برای ترسیم اشکال مورد نظر شروع کنید. اما نکته ای که در رابطه با این ابزار فتوشاپی وجود دارد قرار دادن حالت path است. به همین جهت همانطور که تصویر زیر نمایان است این حالت را انتخاب نمایید.

استفاده از pen tool

نکته

همانطور که در قسمت فوق به این موضوع اشاره شد، هنگام انتخاب ابزار pen tool حالت های path ، shape وجود دارد. این نکات از جمله مواردی است که پیش از شروع طراحی باید آن را تنظیم نمایید. اما چطور میتوان این دو مورد را از یکدیگر تفکیک کرد. برای توضیحات تکمیلی در رابطه با این دو گزینه باید بگوییم با انتخاب گزینه path و پس از رسم مسیر و شکل دلخواه تغییرات بر روی لایه فعلی ایجاد میشود. در صورتی که گزینه shape برخلاف path میباشد. با ایجاد تغییراتی که با استفاده از ابزار pen tool در صفحه ایجاد میشود در صورتی که تنظیمات بر shape قرار داشته باشد تغییرات در لایه ای جدید در نرم افزار ایجاد خواهد شد. البته این تنها موردی نیست که با توجه به آن میتوان تفاوت path و shape را بیان کرد. بلکه موردی دیگری نیز وجود دارد که مربوط به رنگ آمیزی میشود. هنگامی که تنظیمات ابزار pen tool بر حالت path قرار داشته باشد امکان اعمال رنگ مورد نظر در محوطه وجود نخواهد داشت در صورتی که در حالت shape شما این امکان را خواهید داشت که محوطه مورد نظر را با استفاده از ابزارهای مشخص رنگ کنید در واقع این حالت به شما امکان رنگ آمیزی را میدهد. البته در رابطه با حالت path امکان رنگ آمیزی با ابزارهایی همچون براش های مختلف وجود دارد که با استفاده از این ابزارها قادر به رنگ آمیزی محوطه مورد نظر خواهید بود اما در رابطه با حالتی که تنظیمات بر حالت shape قرار داشته باشد پس از ترسیم هر ناحیه رنگ مورد نظر در منطقه اعمال خواهد شد. به همین جهت مهم ترین موضوعی که باید در استفاده از ابزار pen tool بدانید آگاهی از تنظیمات مختلف آن است. با آگاهی کامل از این تنظیمات میتوانید به راحتی با استفاده از هر مورد طراحی خود را بهبود بخشید.

گام دوم در استفاده از ابزار pen tool

حال با انتخاب ابزار pen tool از نوار ابزار فتوشاپ و تنظیمات موجود بر گزینه path تنها کافی است بر نقطه دلخواه کلیک نمایید. پس از کلیک یک مربع کوچک در نقطه مورد نظر مشاهده خواهید کرد. پس از ایجاد این نقطه میتوانید به راحتی نشانگر موس خود را به نقطه دلخواه حرکت دهید و با هر بار کلیک مسیر دلخواه را ترسیم نمایید. تنها کافی است با کلیک چپ موس خود مسیر را کنترل نمایید.

ترسیم مسیرهای دلخواه با ابزار pen tool

نکته

برای ترسیم اشکال هندسی با استفاده از خطوط صاف و مستقیم تنها کافی است هم زمان از کلید shift بر روی کیبرد خود استفاده نمایید. با استفاده از این نکته میتوانید درصد خطاهای احتمالی خود در ترسیم خطوط و اشکال مختلف با استفاده از ابزار pen tool کاهش دهید.

گام سوم

تا به اینجای کار شما تنها آموختید با استفاده از تنظیمات مطرح شده در قسمت فوق خطوط مستقیم و اشکال هندسی مشخصی را ترسیم نمایید اما اگر قصد ترسیم خطوط منحنی را داشته باشیم چطور باید از این ابزار استفاده کنیم؟ برای ترسیم خطوط منحنی در صفحات برای این کار تنها لازم است با حرکت موس بر روی صفحه منحنی خود را ترسیم نمایید.

برای رسم خطوط منحنی در صفحه مورد نظر تنها کافی است همچون مراحل فوق کار را با یک کلیک آغاز نمایید و برای مسیر بعدی نیز عملیات فشردن کلیک چپ موس را انجام داده اما این بار بدون رها کردن دست خود از روی موس آن را حرکت دهید. به خوبی میتوانید انحنای ترسیم شده را مشاهده نمایید. در واقع با این کار خطوط منحنی از حالت خط مستقیم خارج شده و دارای انحنا خواهد شد.

نکته : اگر منحنی آنطور که مد نظر داشتیم نشد چطور باید آن را اصلاح کنیم؟ قطعا برای همه ما پیش آمده است که گاها در ترسیم اشکال مختلف دچار اشتباه میشویم و مسیرها درست انتخاب نمیشود. اگر برای شما نیز این مشکل رخ داد تنها کافی است از مربع های کناری که در تصویر زیر با مربع نمایان شده است استفاده نمایید. برای تغییر جهت و یا هرگونه تغییر در ظاهر انحنای موجود تنها کافی است کلید ctrl را بفشارید و سپس از قسمت مربع های نمایان شده جهت انحنا را تغییر دهید.

ترسیم مسیرهای منحنی

گام چهارم در استفاده از ابزرا pen tool

تبدیل خطوط باز به خطوط و مسیرهای بسته نیز یکی از تغییراتی است که شاید برای بهبود طرح خود به آن نیاز داشته باشید. برای این منظور تنها کافی است از سمت آخرین نقطه موس خود را به سمت نخستین نقطه حرکت دهید و در این نقطه کلیک نمایید. با کلیک بر این نقطه مسیر ترسیم شده بسته خواهد شد.

مسیرهای بسته و باز

اما برای ترسیم مسیر باز تنها کافی است پس از رسم آخرین مسیر در هر قسمت از تصویر کلید ctrl را پایین نگه دارید و در نقطه دلخواهی از صفحه کلیک نمایید.

گروه تبلیغاتی نقش و نگار در راستای افزایش دانش عمومی مردم مقالات و نقش نامه هایی آموزشی در رابطه با علم و هنر طراحی با استفاده از ابزارها و نرم افزارهای مختلف ارائه میدهد. در این نقش نامه نیز تنها قصد داشتیم اطلاعاتی ابتدایی در رابطه با ابزار pen tool  ارائه دهیم تا از این طریق دانش عمومی افراد نسبت به این ابزار خارق العاده فتوشاپ افزایش یابد. این ابزار کاربردها و قابلیت های بسیار یادی دارد که در نقش نامه های دیگر به طور مفصل در رابطه با هر یک از امکانات آن توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

منبع : نقش نامه