معرفی انواع کاتالوگ

با آشنایی با انواع کاتالوگ میتوان بهترین نتیجه تبلیغاتی را اخذ نمود

انواع کاتالوگ در امور چاپ و تبلیغات

انواع کاتالوگ باتوجه به فعالیت های چاپی به گروه های مختلفی تقسیم بندی میشود. شاید بتوان انواع کاتالوگ را از حیث رنگ ، ابعاد ، نوع طراحی ، نوع کاغذ و… در گروه های مختلفی معرفی کنیم. در این مقاله قصد داریم شما را با این گروه بندی ها آشنا سازیم.

اگر شما نیز از کاتالوگ به عنوان یکی از محصولات تبلیغاتی خود برای ارتقاء سطح فروش خود و معرفی برند به جامعه هدفتان استفاده مینمایید پیشنهاد میکنیم اندکی از زمان خود را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید و باتوجه به آگاهی از انواع کاتالوگ بهترین نوع کاتالوگ را انتخاب نمایید.

باتوجه به آن که گروه تبلیغاتی نقش و نگار به عنوان برترین مرکز چاپ در کرج همواره نسبت به آگاهی مشتریان حین انتخاب محصولات تبلیغاتی تاکید دارد پیش از آن که بخواهیم در مورد انواع کاتالوگ اطلاعاتی ارائه دهیم ماهیت کاتالوگ را برایتان شفاف سازی مینماییم.

انواع کاتالوگ در امور چاپ و تبلیغات
تفاوت کاتالوگ با سایر اوراق اداری

کاتالوگ چیست و تفاوت آن با سایر اوراق اداری چیست ؟

پیش از آن که بخواهیم انواع کاتالوگ را معرفی نماییم لازم دانستیم اندکی در مورد کاتالوگ و میزان تاثیرگذاری آن بر ارتقاء برند اطلاعات همه جانبه ارائه دهیم. تا اگر شما در گروه افرادی قرار دارید که هنوز نسبت به کاتالوگ اطلاعات کافی ندارید با دید کافی نسبت به این محصول تبلیغاتی تصمیم گیری نمایید.

کاتالوگ یا به عبارت بهتر کالانما کتابچه ای مختص معرفی کاها ، محصولات ، امکانات ، خدمات و… است که مجموعه ای از کاها و محصولات یک شرکت را با تمامی ویژگی های آن معرفی مینماید. در واقع این کاتالوگ یا کالانما برای ارائه محصولات از سمت تولید کنندگان و یا هر موسسه ای که ارائه دهنده خدمات به خصوصی میباشد به جامعه هدف ( تمامی مصرف کنندگان ) ارائه میشود.

شاید این توضیح برایتان آشنا باشد و در چاپ بروشور با این تعریف مواجه شده باشید. در واقع شما تنها کافی است به تعاریف اوراق اداری و یا هر محصول چاپی توجه کنید قطعا یک وجه تشابه بین تمامی این موارد پیدا میکنید. زیرا عموما اوراق اداری نظیر کاتالوگ ، بروشور و… یک هدف را در پی دارند این هم چیزی جز معرفی نیست. اما نقطه تفاوت آنها با یکدیگر چگونگی این معرفی است.

شاید بهتر باشد نقطه تفاوت این محصولات را با عنوان چگونگی طراحی آنها معرفی کنیم. برای مثال دو محصول انواع کاتالوگ و انواع بروشور را در نظر بگیرید. دقیقا هر دو این دو ابزار با هدف معرفی چاپ میشود و در اختیار جامعه هدف قرار میگیرد اما کاتالوگ ها عموما به معرفی محصولات و خدمات کلی هر مجموعه ای مورد استفاده قرار میگیرد و بروشور چنین هدفی ندارد با استفاده از بوشور تنها میتوان یک مکان به خصوص یا یک آفر محصول با تخفیفات ویژه را معرفی کرد تا توجه جامعه هدف را به آن جلب نمود.

البته این تنها تفاوت این دو محصول چاپی نیست. زیرا اساس این دو محصول کاملا با یکدیگر متفاوت است و اگر بخواهیم به تفاوت های آن بپردازیم قطعا مجبور به تهیه مقاله ای بلند و طولانی خواهیم بود که از حوصله این مقاله خارج است. تنها نکته ای که باید به آن توجه شود نحوه طراحی و ارائه اطلاعات برای هر محصول به خصوص است. قاعدتا نحوه طراحی انواع کاتالوگ با نحوه طراحی انواع بروشور از لحاظ طراحی بسیار متفاوت خواهد بود و بالطبع این نوع طراحی به نحوه ارائه اطلاعات و درج اطلاعات در ان بستگی شدیدی دارد.

حال با آگاهی از معنا کاتالوگ و مشخص شدن تفاوت آن با اوراق اداری به راحتی میتوان انواع کاتالوگ را معرفی کرد و به ویژگی های مختلف آن آگاه شد.

انتخاب بهترین نوع کاتالوگ

بهترین نوع کاتالوگ را انتخاب کن

کاتالوگ ها نیز همانند سایر محصولات چاپی از حیث رنگ ، طرح ، نوع کاغذ ، ابعاد و…. در گروه های مختلفی قرار میگیرند. در این قسمت قصد داریم شما را با انواع کاتالوگ ها آشنا سازیم و هر یک از آنها را با ویژگی های مشخصی که دارند توضیح دهیم ا با استفاده از این توضیحات هر صنف کاری مشخصی بتواند بهترین و مناسب ترین کاتالوگ آشنا شده و آن را انتخاب نماید.

انواع کاتالوگ با سایز های مختلف

تمامی محصولات چاپی از یک قاعده و استاندارد مشخصی پیروی میکند. قطعا چاپ انواع کاتالوگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. اولین موردی که در انواع کاتالوگ باید بررسی شود سایز و ابعاد است.

اگر بخواهیم انواع کاتالوگ از حیث سایز و ابعاد طبقه بندی کنیم به گروه بندی زیر خواهیم رسید:

  • سایز A4
  • سایز A5
  • سایز A3
  • سایز خشتی

مواردی که در قسمت فوق معرفی کردیم  در واقع انواع کاتالوگ از حیث ابعاد و سایز را مشخص میکند. این سایز ها همگی میتواند در حالت افقی و عمودی باشد و این مورد پس از مشخص شدن ابعاد و سایز کلی در طراحی کاتالوگ تعیین شده و کاملا به سلیقه فرد طراح و فردی که در طراحی کاتالوگ صاحب نظر است بستگی دارد.

انواع کاتالوگ از لحاظ سایز و ابعاد

البته در مورد انواع کاتالوگ از حیث سایز و ابعاد موارد فوق تنها انواع کاتالوگ نمی باشد. بلکه شما میتوانید با استفاده از قالب دلخواه خود ابعاد مختلف را در چاپ و طراحی کاتالوگ خود انتخاب نمایید. اما در مورد چاپ کاتالوگ باید همواره به استفاده قالب دقت داشته باشید. زیرا عموما هنگامی که مخاطب قصد استفاده از کاتالوگ با اشکال هندسی منحصر به فرد را داشته باشد از قالب استفاده میکند. اما این قالب ها باعث برش کاغذ خواهد شد و طبیعتا میزان دور ریز کاغذ افزایش میابد. این مورد باعث افزایش مصرف کاغذ و طبیعتا افزایش هزینه های چاپ کاتالوگ میشود.

البته علی رغم افزایش هزینه کاتالوگ، طبیعتا از لحاظ ظاهر نیز متفاوت خواهد شد و این موضوع باعث طراحی و چاپ کاتالوگی منحصر به فرد خواهد شد که جذابیت بصری را برای کاتالوگ به همراه خواهد داشت. همین امر باعث افزایش بازخورد کاتالوگ در تبلیغات میشود. چاپ بروشور و تراکت تبلیغاتی نیز از طریق سایز کاغذ قابل تقسیم بندی است و این موضوع به جهت متریال مورد استفاده است.

روکش کاتالوگ

یکی دیگر از مهم ترین موارد در گروه بندی کاتالوگ نوع روکش آن است. در واقع میتوان با استفاده از روکش ها انواع کاتالوگ را مشخص نموده و با استفاده از آن در ظاهر کاتالوگ تغییراتی ویژه ایجاد کرد. اگر بخواهیم انواع کاتالوگ را از حیث روکش صفحات و جلد خارجی آن تقسیم بندی کنیم به گروه های زیر خواهیم رسید.

  • روکش سلفون
  • روکش یووی

در حالت کلی کاغذهای داخلی کاتالوگ باتوجه به سلیقه شخصی افراد قابل تغییر است و انتخاب آن کاملا مطابق با سلیقه شخصی افراد قابل انتخاب و تغییر است. اما اگر بخواهیم نوع معمول و رایج صفحات داخلی کاتالوگ که عموما افراد از آن استفاده میکنند را معرفی کنیم باید به کاغذهای سلفون اشاره کنیم. البته کاغذهای سلفون به خودی خود دارای انواع مختلفی هستند که از لحاظ گرماژ متفاوت میباشند.

انواع روکش کاتالوگ

انتخاب صفحات داخلی کاتالوگ و گرماژ آنها به تعداد و قطع صفحات داخلی بستگی دارد. زیرا طبیعتا هرچقدر میزان گرماژ کاغذ گلاسه صفحات داخلی زیاد باشد میزان وزن هر صفحه نیز افزایش خواهد یافت. خب این مورد شاید در کاتالوگ هایی با تعداد صفحات داخلی کم مشهود نباشد و آنچنان وزن سنگینی را نداشته باشد. اما هرچقدر تعداد صفحات داخلی کاتالوگ افزایش پیدا کند وزن کلی کاتالوگ نیز افزایش میابد و حمل آن برای جامعه هدف دشوار خواهد بود.

موضوعی که کاملا واضح و مشخص است ارتباط مستقیم میزان هزینه کاتالوگ با صفحات داخلی آن میباشد. هرچقدر میزان گرماژ کاغذ افزایش یابد هزینه های مربوط به صفحات داخلی افزایش پیدا میکند. چیزی که مرسوم است و عموما از آن استفاده میشود کاغذ گلاسه با گرماژ بالا برای جلد کاتالوگ و استفاده از کاغذهای گلاسه با گراماز کمتر برای صفحات داخلی است.

اما این روکش ها در مورد جلد سلفون دارای تنوع بیشتری هستند که در ادامه به توضیحات بیشتری در این زمینه میپردازیم تا شما را در انتخاب بهترین روکش جلد کاتالوگ یاری رسانیم.

شاید برایتان سوال برانگیز باشد که چرا اصلا انواع کاتالوگ از حیث روکش تا این حد از اهمیت برخوردار است و چرا به انواع روکش ها اشاره میکنیم. در حالت کلی محصولات تبلیغاتی چاپی بسیار حساس هستند و پس از مدتی که مورد استفاده قرار میگیرد در معرض آسیب قرار میگیرند. حال این آسیب میتواند از لحاظ پاره شدن و از بین رفتن جلد باشد و هم میتواند از حیث آسیب به چاپ آن باشد. انواع کاتالوگ نیز از زمان روی کار آمدن و استفاده آن به مرور در معرض تغییرات قرار گرفت و امروز تمامی ضعف های آن برطرف گردید. یکی از مهم ترین مواردی که از آن به عنوان ضعف های کاتالوگ میتوان یاد کرد آسیب پذیری آن است. تجربه ثابت کرده است که بهترین راه حل استفاده از روکش های مختلف است که علاوه بر ایجاد ظاهری منحصر به فرد استحکام خوبی به کاتالوگ اعطا میکند و این دقیقا همان راه حل قطعی است.

روکش سلفون نه تنها باعث افزایش استحکام کاتالوگ میشود بلکه از نوشته ها و طرح های روی جلد نیز محافظت میکند. عموما هنگامی که چاپی بر روی کاتالوگ انجام شود بر اثر زمان و برخورد مکرر دست با کاتالوگ اثر چاپ کمرنگ تر شده و این یکی از منفی ترین نکات در تبلیغات است. استفاده از روکش سلفون یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از این مشکل است.

یکی از روش هایی که بر استحکام جلد کاتالوگ تاثیرگذار است روکش سلفون است. این روکش از جنس پلاستیک نازک است که با استفاده از دستگاه های به خصوص بر سطح کاتالوگ قرار میگیرد. روکش سلفون نیز به خودی خود خانواده ای کوچک دارد. در این قسمت به اعضای این خانواده کوچک اشاره میکنیم.

  • سلفون مات مخلی
  • سلفون براق

یکی از انواع کاتالوگ ها از حیث نوع روکش سلفون آنها است که کاتالوگ با روکش سلفون براق است. این نوع کاتالوگ باتوجه به نوع روکشی که دارد دارای ظاهری درخشان است و علاوه بر افزایش استحکام و محافظت از نوشته ها باعث ایجاد جلوه بصری ویژه ای میشود که یکی از مهم ترین موارد در چاپ کاتالوگ است.

نوع دیگری از انواع کاتالوگ، کاتالوگ هایی با جلد سلفون مات مخملی است. امروزه مخاطبان از این نوع کاتالوگ ها استقبال بالایی دارند و این موضوع نیز به جهت ظاهر زیبای کاتالوگ میباشد. برخلاف انواع کاتالوگ که با استفاده از روکش سلفون براق تهیه میشدند و از لحاظ ظاهر براق و درخشان هستند کاتالوگ هایی که دارای روکش سلفون مات هستند هیچ براقیت و درخشندگی در سطح کاتالوگ نداشته و بالعکس با ظاهر مات خود حالت بافت دار و مخملی به کاتالوگ اعطا میکنند.

البته هر یک از روکش های جلد کاتالوگ با توجه به ویژگی هایی که دارند با اهداف مشخصی مورد استفاده قرار میگیرند. واضح است که تمامی این روکش ها را نمیتوان تنها برای افزایش استحکام و مقاوت کاتالوگ در برابر عوامل محیطی مورد استفاده قرار داد. این نوع روکش ها نه تنها در مورد انواع کاتالوگ مورد استفاده قرار میگیرند بلکه بسیاری از کارت ویزیت ها نیز با استفاده از این روکش ها تهیه میشوند.

یکی از انواع کاتالوگ ها که امروزه مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است با استفاده از روکش یووی چاپ میشود. اگر بخواهیم انواع کاتالوگ از حیث روکش آن مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم یکی از انواع کاتالوگ ، کاتالوگ هایی با روکش یووی است. در حالت کلی روکش یووی یکی از انواع روکش هایی است که بر سطح کاغذ قرار گرفته و با استفاده از اشعه یووی خشک میشود روکش یووی است . این روکش ها نسبت به سایر موارد بسیار شکیل تر بوده و عموما تناسب بیشتری با سلیقه مشتریان دارد. البته این نوع روکش از لحاظ هزینه بسیار بیشتر از سایر موارد است.

از جمله مزایایی که این روکش کاتالوگ دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش میزان پشت زندگی در چاپ
  • افزایش پایداری جوهر بر روی کاغذ
  • افزایش کیفیت و دوام چاپ
  • افزایش سرعت خشک شدن مرکب
  • بهبود استقامت چاپ در برابر عوامل خارجی
گرماژ کاغذ انواع کاتالوگ

گرماژ کاغذ کاتالوگ

یکی دیگر از خصوصیاتی که انواع کاتالوگ را میتوان باتوجه به آن تعریف کرد گرماژ کاغذها و صفحات داخلی کاتالوگ است. در ابتدای این مقاله به تاثیر گرماژ صفحات داخلی در بهبود سطح کیفیت کاتالوگ اشاره کردیم.

اگر شما به عنوان شخصی که تا کنون کاتالوگ چاپ نکرده باشید قطعا با انواع کاتالوگ از حیث گرماژ کاغذهای داخلی و جلد آشنایی نخواهید داشت. به همین جهت در این قسمت شما را با قوانین چاپی کاتالوگ از حیث گرماژ کاغذ آشنا مینماییم.

قطعا اولین سوالی که برایتان پیش می آید معنای گرماژ است. گرماژ یکی از اصطلاحات رایج است که در واقع وزن هر کاغذ را مشخص میکند و به نوعی گرماژ هر کاغذ ضخامت آن را مشخص میکند. اما نکته ای که در مورد گرماژ کاغذ مطرح است شیت کلی کاغذها میباشد. در واقع گرماژ به معنای وزن هر برگه کاغذ در متر مربع است.  به عنوان مثال کاغذهای گلاسه با گرماژ 200 به این معنا است که یک برگه 100 سانتی متر در 100 سانتی متر 200 گرم وزن دارد.

حال که با مفهوم گرماژ آشنا شدید بهتر است مناسب ترین گرماژ را معرفی کنیم. خب همانطور که در قسمت فوق به این موضوع اشاره شد بهترین و استانداردترین حالت زمانی است که جلد کاتالوگ از ضخامت یا به اصطلاح گرماژ بیشتری برخوردار باشد. البته انتخاب گرماژ صفحات داخلی و جلد کاتالوگ تا حدی به سلیقه و هدف شما از ارائه کاتالوگ بازمیگردد. در این قسمت تنها استانداردترین حالت ها معرفی میشود.

گروه تبلیغاتی نقش و نگار استفاده از کاغذهای 250 یا 300 گرم را برای جلد و کاغذهایی با گرماژ کمتر ( 135 ، 150 ، 170 ، 200 گرم ) را برای صفحات داخلی پیشنهاد میدهد. که بهترین و استانداردترین حالت برای چاپ کاتالوگ است.

انواع کاتالوگ از حیث جهت باز شدن

یکی از موضوعاتی که در مورد چاپ کاتالوگ اهمیت دارد و میتوان از طریق آن نیز انواع کاتالوگ را مشخص کرد جهت باز شدن است. قطعا به خوبی میدانید که کاتالوگ هایی با محتوای فارسی از سمت راست باز میشوند و کاتالوگ هایی که به زبان انگلیسی هستند از سمت چپ باز میشوند.

شاید این موضوع برایتان تعجب آور باشد اما طراحی کاتالوگ تا حد بسیار زیادی وابسته به این انتخاب است و اگر دقت لازم در این خصوص را نداشته باشید قطعا از نتیجه چاپ راضی نخواهید بود.

نحوه باز شدن کاتالوگ

صحافی کاتالوگ

صحافی کاتالوگ

یکی از مهم ترین مواردی که باتوجه به آن میتوان انواع کاتالوگ را مشخص کرد نوع صحافی است. صحافی یکی از تدابیر چاپی برای انسجام بیشتر کاتالوگ ها و روشی برای اتصال راحت برگه های داخلی کاتالوگ میباشد.

اگر بخواهیم به طور کلی انواع کاتالوگ از حیث صحافی کاتالوگ را نام ببریم باید به دو مورد منگنه و چسب گرم اشاره کنیم. هر یک از این موارد باتوجه به متریال مورد استفاده به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند. صحافی منگنه به خودی خود شامل گروه زیر میشود:

  • منگنه لوپ
  • منگنه تخت

در حالت کلی منگنه همان منگنه های ساده ای است که همه ما در طول روز چندین و چند بار با آن مواجه میشویم که حالتی تخت و صاف دارد. منگنه لوپ نیز نوع به خصوصی از صحافی است که قسمت خارجی آن حالت بیرون رفتگی دارد. از لحاظ کیفیت هر دو نوع صحافی یکسان است و تنها از لحاظ ظاهر متفاوت است و هر شخصی باتوجه به سلیقه شخصی خود میتوان نوع به خصوصی از این صحافی را انتخاب نماید.

نوع دیگری از صحافی چسب گرم است. همه ما بارها و بارها با این نوع صحافی مواجه شده ایم. تمامی کتاب های درسی که سالیان سال آن را مطالعه کردیم در این گروه از صحافی قرار دارند.

اما نحوه انتخاب نوع صحافی وابستگی شدیدی به تعداد صفحات کاتالوگ دارد. هرچقدر میزان صفحات داخلی کاتالوگ کمتر باشد، در واقع هرچقدر میزان ضخامت کاتالوگ کمتر باشد صحافی منگنه روش مناسبی برای صحافی خواهد بود و هرچقدر میزان ضخامت کاتالوگ بیشتر باشد صحافی چسب گرم بهترین انتخاب است.

توصیه میکنیم در مورد انتخاب انواع کاتالوگ از حیث نوع صحافی حتما با چاپخانه خود مشورت کرده تا بهترین نوع را باتوجه به نوع کاتالوگ انتخاب نمایید.

طراحی انواع کاتالوگ

انواع کاتالوگ از باب طراحی

یکی از مهم ترین تقسیم بندی هایی که میتوان از این طریق انواع کاتالوگ را مشخص نمود نوع طراحی است. در واقع مهم ترین فاکتور در کاتالوگ های مختلف طراحی آن است. اگر بدانید تمامی انتقال مفهوم از طریق همین طراحی کاتالوگ انجام میشود قطعا از این پس توجه بیشتری به طراحی خواهید داشت.

این که بخواهیم انواع کاتالوگ ها را از حیث طراحی آنها معرفی نماییم قطعا امری پیچیده خواهد بود زیرا هر یک از اصناف باتوجه به هدف مشخصی که دارند نوع به خصوصی از طراحی را میطلبند و شاید به ازای هر یک از اصناف و هر یک از حوزه های شغلی یک نوع کاتالوگ بتوان معرفی کرد. مشهور ترین انواع کاتالوگ از جهت طراحی به موارد زیر تقسیم بندی میشود.

  • کاتالوگ فروشگاهی
  • کاتالوگ شرکتی
  • کاتالوگ موارد غذایی
  • و…

با آگاهی طراح از زمینه شغلی به راحتی میتوانید بهترین انواع کاتالوگ را انتخاب کرده و چاپ نمایید.

در این مقاله سعی داشتیم تا حد ممکن شما را با انواع کاتالوگ آشنا نماییم تا از این طریق گامی کوچک در راستای بهبود سطح تبلیغات در جامعه و افزایش سطح شغلی برداریم. امیدواریم با استفاده از این مطالب توانسته باشید بهترین نوع کاتالوگ را انتخاب نمایید و با استفاده از آن سطح شغلی خود را ارتقاء دهید.

منبع : ” نقش نامه ”