آشنایی با چاپ کاتالوگ دیجیتال

چاپ کاتالوگ دیجیتال در کمترین مدت زمان ممکن

آشنایی با چاپ کاتالوگ دیجیتال

چاپ کاتالوگ دیجیتال یکی از روش های چاپی است که مزایا و معیابی دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با جوانب مختلف چاپ کاتالوگ دیجیتال آشنا سازیم. در حالت کلی چاپ کاتالوگ توسط دو روش افست و دیجیتال انجام میشود. در رابطه با چاپ کاتالوگ به صورت کلی صحبت کردیم و در رابطه با روند کلی چاپ کاتالوگ توضیحاتی همه جانبه ارائه دادیم که مشتریان با استفاده از این اطلاعات میتوانند به راحتی انتخاب انجام دهند.

در این مقاله به صورت کلی به یکی از انواع چاپ کاتالوگ که با ویژگی های منحصر به فردی که دارد جالب توجه برخی از مشتریان میباشد پرداخته میشود.  حال پیش از آن که بخواهیم در رابطه با این نحوه چاپی اطلاعاتی ارائه دهیم ترجیح میدهیم شما را با ماهیت کاتالوگ آشنا سازیم.

کاتالوگ چیست ؟

کاتالوگ یکی از انواع روش های تبلیغاتی است که در راستای ارائه خدمات و محصولات مختلف به جامعه هدف مشخصی چاپ میشود و در دسترس قرار میگیرد. کاتالوگ یکی از مناسب ترین تبلیغات برای گروه مشخصی از اصناف است که قصد دارند محصولات و خدمات خود را به صورت کلی در معرض نمایش مخاطبان خود قرار دهند. با استفاده از یک کاتالوگ حرفه ای به راحتی میتوانید جوانب مختلف محصولات و خدمات خود را با توضیحاتی کامل و همه جانبه به مخاطبان ارائه دهید.

کاتالوگ چیست

نقش کاتالوگ در تبلیغات

کاتالوگ یکی از انواع روش های تبلیغاتی است که در راستای ارائه خدمات و محصولات مختلف به جامعه هدف مشخصی چاپ میشود و در دسترس قرار میگیرد. کاتالوگ یکی از مناسب ترین تبلیغات برای گروه مشخصی از اصناف است که قصد دارند محصولات و خدمات خود را به صورت کلی در معرض نمایش مخاطبان خود قرار دهند. با استفاده از یک کاتالوگ حرفه ای به راحتی میتوانید جوانب مختلف محصولات و خدمات خود را با توضیحاتی کامل و همه جانبه به مخاطبان ارائه دهید.

معرفی انواع کاتالوگ

امروزه پیشرفت های تکنولوژی باعث روی کار آمدن دستگاه های منحصر به فردی شده است و صنعت چاپ و تبلیغات نیز از این تکنولوژی ها بی بهره نبوده و امروزه شاهد دستگاه های چاپی مختلفی هستیم که به سبب تمامی این تکنولوژی ها انواع کاتالوگ از لحاظ ظاهر و کاربرد روی کار آمده است.

بهترین حالت دسته بندی انواع کاتالوگ از حیث محتوا است، اگر بخواهیم به انواع کاتالوگ از این حیث اشاره کنیم قطعا کار سختی در پیش خواهیم داشت زیرا هر یک از اصناف شغلی نوع به خصوصی از کاتالوگ را مورد استفاده قرار میدهند و از جمله انواع کاتالوگ میتوان به کاتالوگ های اداری ، کاتالوگ های تجاری ، کاتالوگ های شرکتی ، کاتالوگ های فروشگاهی و… اشاره کرد.

باتوجه به اصناف مختلف نوع طراحی ، انتخاب رنگ ها ، نوع چاپ ، نوع صحافی و… متفاوت خواهد شد. در واقع صنف شغلی شما باتوجه به نیازهایی که دارد نوع به خصوصی از کاتالوگ را میطلبد که از لحاظ طراحی و چاپ متفاوت خواهد بود. گروه تبلیغاتی نقش و نگار به عنوان برترین مرکز چاپ در کرج همواره حامی مشاغل مختلف در امور تبلیغات میباشد و بهترین پیشنهادات تبلیغاتی را برای بهبود و ارتقاء کسب و کار شما پیشنهاد می دهد.

حال که تا این حد در رابطه با کاتالوگ اطلاعات کلی کسب کردیم بهتر است سراغ نوع به خصوصی از چاپ کاتالوگ به نام چاپ کاتالوگ دیجیتال رویم و در این رابطه اطلاعاتی ارائه دهیم.

شرایط چاپ کاتالوگ دیجیتال

شرایط چاپ کاتالوگ دیجیتال

چاپ کاتالوگ دیجیتال با استفاده از دستگاه های چاپی به خصوصی انجام میشود که این نوع دستگاه با محدودیت هایی که دارد باعث ایجاد یکسری شرایط مختلف در چاپ کاتالوگ میشود. این شرایط از جوانبی مثبت بوده و از جوانب دیگر منفی  است، که همین موضوع باعث انتخاب و عدم انتخاب آن میشود. در این قسمت به صورت کلی به این روش چاپ کاتالوگ میپردازیم و شما را با این نوع چاپ آشنا مینماییم.

در حالت کلی در چاپ کاتالوگ دیجیتال نیز همانند سایر روش های چاپ دیجیتال مواردی وجود دارد که باید به آن توجه شود. همانطور که در چاپ کاتالوگ تمامی این موارد را مورد بررسی قرار دادیم در این مورد نیز لازم میدانیم تا تمامی موارد را جزء به جزء بررسی کنیم.

تعداد صفحات کاتالوگ

تعداد صفحات کاتالوگ

اولین و مهم ترین نکته ای که در چاپ کاتالوگ به صورت کلی و چاپ کاتالوگ دیجیتال وجود دارد توجه به تعداد صفحات داخلی کاتالوگ میباشد. شما قصد استفاده از هر نوع کاتالوگ چاپی که داشته باشید باید به تعداد صفحات داخلی خود توجه نمایید.

یک قانون کلی در رابطه با صفحات داخلی کاتالوگ وجود دارد که چاپ کاتالوگ دیجیتال نیز از این قانون و قاعده مستثنی نیست. در حالت کلی شما به عنوان فردی که قصد چاپ کاتالوگ را دارد باید بدانید تعداد صفحات داخلی کاتالوگ باید ضریبی از عدد چهار باشد. مهم ترین توصیه ای که به مشتریان کاتالوگ میشود رعایت این قانون است تا بدین وسیله کاتالوگ حرفه ای منطبق با معیارهای استاندارد میباشد.

عموما هنگامی که صحبت از استاندارد های تعداد صفحات داخلی میشود افراد به فکر ممنوعیت افزایش صفحت خود می افرتند. اما در رابطه با افزایش و کاهش تعداد صفحات داخلی هیچگونه ممنوعیتی وجود ندارد و تنها باید به ضریب چهار توجه گردد.

چاپ کاتالوگ دیجیتال

چاپ کاتالوگ دیجیتال یکی از روش های چاپ کاتالوگ میباشد که با استفاده از دستگاه های به خصوصی انجام میشود. دستگاهی که چاپ کاتالوگ دیجیتال همانطور که از نام آن مشخص است توسط دستگاه چاپی دیجیتال انجام میشود. این دستگاه های چاپی پس از ورود به عرصه چاپ و تبلیغات انقلاب عظیمی ایجاد کردند و محصولات چاپی با ویژگی های منحصر به فرد به وسیله این دستگاه ها روی کار آمده است.

دستگاه های چاپ دیجیتال تفاوت های بسیاری با دستگاه های چاپی قدیمی دارد که از جمله مهم ترین تفاوت های آن به موارد زیر اشاره نماییم:

  • نوع متریال چاپی
  • مدت زمان چاپ
  • هزینه های چاپی
نحوه چاپ توسط دستگاه چاپ دیجیتال

این دستگاه چاپی نیز همانند تمامی دستگاه های چاپی منبع چاپی را از سیستم های کامپیوتری دریافت میکند. هنگامی که طرح مورد نظر همانند دستور به دستگاه چاپی صادر شد دستگاه شروع به پردازش اطلاعات کرده و طرح مورد نظر را بر روی کاغذ و متریال مورد نظر شما چاپ میکند.

اما این توضیح شاید به نظرتان اصلا چیز عجیب و غربی نباشد و قطعا چاپ دیجیتال کاتالوگ که به واسطه دستگاه چاپ دیجیتال انجام میشود دارای ویژگی های منحصر به فردی است که افراد را نسبت به استفاده از این نوع چاپ ترغیب میکند. در رابطه با ویژگی ها و برتری های این روش چاپی باید بگوییم چاپ دیجیتال در مقیسه با انواع دیگر چاپ با سرعت چاپ بالاتری فرآیند چاپ را انجام میدهد. البته یکی از مواردی که از آن میتوان به عنوان مزیت و یا معایب دستگاه چاپ دیجیتال یاد کرد چاپ تعداد اندک است.

در حالت کلی این نوع چاپ عموما به تمام افراد پیشنهاد داده نمیشود و تنها زمانی که شخص قصد چاپ تعداد اندکی از محصولات را داشته باشد و از لحاظ زمانی دارای محدودیت باشد چاپ دیجیتال از سمت شرکت های تبلیغاتی پیشنهاد داده میشود. در رابطه با چاپ کاتالوگ دیجیتال نیز این قضیه صادق است و تنها زمانی که فرد تنها به تعداد محدودی کاتالوگ نیاز داشته باشد و برای چاپ آن عجله داشته باشد روش چاپ دیجیتال پیشنهاد داده میشود.

تعداد در چاپ دیجیتال
المان تعداد در چاپ کاتالوگ

همانطور که در قسمت فوق بارها و بارها به این موضوع اشاره شد چاپ کاتالوگ دیجیتال دارای محدودیت از لحاظ تعداد کاتالوگ های چاپی است. عموما به افرادی که قصد چاپ کاتالوگ بیش از 10 عدد دارند این روش چاپی پیشنهاد داده میشود. این عبارت بدین معنا نیست که تعداد کاتالوگ هایی بیش از 10 عدد را نمیتوان با استفاده از چاپ دیجیتال چاپ کرد. در ادامه در این خصوص توضیحاتی ارائه میدهیم تا جوانب مختلف این شیوه چاپی برایتان آشکار گردد.

اگر از چاپ کاتالوگ به خاطر داشته باشید چاپ کاتالوگ در دو نوع چاپ افست و چاپ دیجیتال است. و هر یک از این انواع چاپی دارای محدودیت هایی میباشد. چاپ افست بر روی تیراژ انجام میشود و کمترین تعدادی که میتوان توسط این روش چاپ شود 1000 عدد میباشد. طبیعتا 1000 عدد تیراژ بالایی است برخی از کسب و کارهای کوچک که به تازگی شروع به کار کردند به این تعداد کاتالوگ نیاز ندارند. اما در مقابل چاپ دیجیتال در تیراژ کمتری امکان چاپ را برای مشتریان فراهم میکند. حداقل تیراژ چاپ کاتالوگ دیجیتال 10 عدد است و بیش از این نیز قابلیت چاپ دارد اما از لحاظ هزینه اندکی بیشتر است که چاپ افست است و گذشته از این موارد از لحاظ هزینه نیز بسیار متفاوت خواهد بود.

به همین جهت پیشنهاد میکنیم اگر تیراژ کاتالوگ شما کمتر از 1000 عدد میباشد از چاپ کاتالوگ دیجیتال استفاده نمایید و در غیر این صورت چاپ افست پیشنهاد میشود. زیرا علاوه بر کیفیت بالای چاپ کاتالوگ به روش افست و هزینه ای مقرون به صرفه این روش در مقایسه با چاپ کاتالوگ دیجیتال بسیار بیشتر توصیه میشود.

جنس صفحات داخلی

صفحات داخلی کاتالوگ باتوجه به نوع کاغذ در انواع مختلفی موجود میباشد. اگر بخواهیم به صفحات داخلی کاتالوگ از حیث جنس کاغذ آن اشاره نماییم باید دو مورد زیر را نام ببریم.

  • کاغذ گلاسه
  • کاغذ تحریر

اگر بخواهیم این دو نوع کاغذ را از حیث ماهیت مورد بررسی قرار دهیم و مرسوم ترین نوع آن را نام ببریم باید بگوییم عموما در چاپ کاتالوگ از کاغذهای گلاسه استفاده میشود. دلیل این موضوع به جهت ضخامت کاغذ گلاسه است. کاغذهای تحریر بسیار نازک بوده و از این حیث بسیار نامناسب بوده و عموما در چاپ کاتالوگ از این نوع کاغذ استفاده نمیشود.

جنس صفحات داخلی کاتالوگ

مرسوم ترین نوع کاغذی که در چاپ کاتالوگ مورد استفاده قرار میگیرد کاغذهای گلاسه در ضخامت های مختلف میباشد. البته کاغذهای گلاسه نیز به خودی خود دارای انواع مختلفی میباشد. اگر بخواهیم به طیف گسترده کاغذهای گلاسه اشاره کنیم باید بگوییم این نوع کاغذها در بازه ای بین 35 گرم الی 300 گرم موجود میباشد.

اما انتخاب کاغذهای مناسب با گراماژهای مختلف بسته به سلیقه مشتری و نظر کارشناس چاپ میباشد. البته در این خصوص پیشنهاد میکنیم پیش از آن که به سلیقه توجه داشته باشید به توصیه های کارشناس چاپ توجه نمایید. زیرا انتخاب گراماژ کاغذ نکته ی مهم در چاپ کاتالوگ دیجیتال و به صورت کلی چاپ کاتالوگ میباشد. هرچقدر تعداد صفحات داخلی کاتالوگ بیشتر باشد طبیعتا باید توجه بیشتری به گراماژ صفحات داخلی شود. زیرا هنگامی که تعداد صفحات کاتالوگ بیشتر باشد و گراماژ هر یک از کاغذها نیز بیشتر باشد وزن کلی کاتالوگ افزایش میابد. این موضوع شاید مهم ترین عامل در چاپ کاتالوگ دیجیتال باشد که شما باید به آن توجه داشته باشید. البته این قوانین به نحوی است که در رابطه با تمامی انواع کاتالوگ و تمامی انواع چاپ کاتالوگ صدق میکند.

سایز کاتالوگ در چاپ کاتالوگ دیجیتال
سایزهای مختلف کاتالوگ

یکی دیگر از عواملی که در چاپ کاتالوگ تاثیر گذار است سایز آن میباشد. سایز کاتالوگ به صورت کلی در چند گروه جی میگیرد. از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاتالوگ A4
  • کاتالوگ A5
  • کاتالوگ خشتی

این مواردی که در قسمت فوق به آن اشاره شد جزء مرسوم ترین انواع سایزهای کاتالوگ هستند. که در رابطه با هر یک از این موارد به صورت جزئی اطلاعاتی ارائه خواهیم داد.

کاتالوگ A4 در چاپ کاتالوگ دیجیتال

این سایز به خصوص از کاتالوگ دقیقا همانطور که از نامش مشخص است در ابعاد کاغذهای A4 بوده و در نهایت کاغذهای مورد استفاده در صفحات داخلی در این ابعاد و سایز چاپ میشود. اگر بخواهیم به صورت دقیق به ابعاد کاغذ A4 اشاره کنیم باید بگوییم این کاغذ به صورت دقیق در ابعاد 29.7 * 21 میباشد.

این بزرگ ترین سایز کاتالوگی است که میتوان آن را چاپ کرد و اغلب برای مشاغلی پیشنهاد داده میشود که برای ارائه محصولات خود به توضیحاتی طولانی و عکس هایی در ابعاد بزرگ با وضوح بالا نیاز دارند. با استفاده از این میزان فضا در برگه های کاتالوگ به راحتی میتوان اطلاعات خود را در اختیار مخاطبان قرار داد.

کاتالوگ A4
کاتالوگ A5
انتخاب قطع A5

این نوع کاتالوگ نیز در این سایز جزء سایزهای متوسط کاتالوگ قرار دارد. سایز کاتالوگ ها در قطع A5 نیز همانند کاغذهایی در ابن ابعاد دارای اندازه مشخصی هستند. اگر بخواهیم دقیقا ابعاد و سایز مشخص آن را ارائه دهیم باید بگوییم کاتالوگ های A5 در ابعاد 14.8*21 است. همانطور که مشخص است این سایز کاتالوگ از لحاظ ابعادی اندکی کوچک تر از کاتالوگ های A4 میباشد.

پیشنهاد چاپ کاتالوگ در سایز A5 عموما به افرادی داده میشود که به نسبت نیاز به فضای کمتری برای ارائه تبلیغات و خدمات خود داشته باشند. البته در این نوع از کاتالوگ نیز به حد کافی فضا برای قرار دادن عکس ها و متون وجود خواهد داشت اما همانطور که از اندازه های دقیق سایز آن مشخص است این نع از کاتالوگ ها اندکی از لحاظ ابعاد کوچک تر از کاتالوگ های A4 بوده و طبیعتا فضیای داخلی آن نیز اندکی کمتر خواهد بود.

کاتالوگ های خشتی

کاتالوگ های خشتی نوع فانتزی تری از کاتالوگ ها هستند و ابعاد آن با حفظ ماهیت مربع بودن قابل تغییر خواهد بود. غلی رغم ظاهر زیبایی که این نوع کاتالوگ ها در این ابعاد دارند سفارش آن بسیار اندک است. زیرا این نوع کاتالوگ دارای ابعاد مرسوم کاغذ نیستند و چاپ کاتالوگ دیجیتال در ابعاد خشتی دارای دور ریز میباشد به این معنا که چاپخانه ها برای چاپ کاتالوگ دیجیتال در ابعاد خشتی مجبور به برش کاغذهای معمولی بوده و در این صورت میزان دور ریز کاغذها اندکی افزایش میابد. امروزه با توجه به نوسانات قیمت دلار در کشور روز به روز شاهد نوسانات قیمت کاغذ هستیم و این موضوع باعث افزایش قیمت هر کاتالوگ خواهد شد.

در مورد کاتالوگ هایی در ابعاد خشتی نیز باید بگوییم این نوع کاتالوگ ها دارای فضایی متوسط برای ارائه عکس ها و خدمات میباشند و برای افرادی که نیاز به ارائه عکس هایی با کیفیت و رزولوشن بالا در ابعاد بزرگ هستند این نوع کاتالوگ در این قطع پیشنهاد داده نمیشود. همانطور که در قسمت فوق نیز به این موضوع اشاره شد این فرمت از کاتالوگ در این ابعاد در گروه اوراق اداری فانتزی قرار میگیرد و از آن برای کاتالوگ هایی با مضامین فانتزی استفاده میشود.

کاتالوگ خشتی
کاتالوگ های قالبدار در چاپ کاتالوگ دیجیتال
کاتالوگ های قالبدار

یکی دیگر از انواع کاتالوگ ها از لحاظ ابعاد و سایز کاتالوگ های قالبدار میباشد. استفاده از این نوع کاتالوگ ها ترویج بسیار اندکی در جامعه تبلیغات دارد. زیرا این نوع کاتالوگ ها با استفاده از قالب در ابعاد و طرح های مختلفی برش خورده و از این طریق میتوان کاتالوگ هایی با ظاهرهای فانتزی چاپ کرد. اما همانطور که گفته شد این نوع کاتالوگ در زمره کاتالوگ هایی قانتزی قرار دارد و برش های آن به نحوی خواهد بود که کاتالوگ های قالب دار به جهت ظاهر فانتزی هستند.

در این روش پیش از آن که عملیات چاپ انجام شود یک قطعه فلزی که قالب نام دارد تهیه میشود که و در پروسه چاپ از آن استفاده میشود و طرح مورد نظر را با استفاده از قالب برش میدهند و طرح مورد نظر را در کاتالوگ ایجاد میکنند. در این روش چاپ کاتالوگ دیجیتال نیز میزان دور ریز کاغذ بسیار زیاد است زیرا در این روش نیز کاغذ در ابعاد واقعی برش خورده و در قطعات کوچک چاپ انجام میشود.

عموما افرادی که به تازگی وارد عرصه چاپ شده و قصد دارند با استفاده از چاپ محصولات مختلف کسب و کار خود را ارتقاء دهند قالب و کلیشه را با یکدیگر اشتبه میگیرند و نمیتوانند آن دو را از یکدیگر تشخیص دهند. نکته حائز اهمیت این است که قالب قطعه ای فلزی است که با تیغه های موجود در سطح خود باعث برش محصول شده و عموما در برش اوراق اداری و انواع لیبل ها مورد استفاده قرار میگیرد. اما کلیشه تنها به جهت انتقال طرح مورد نظر در سطح محصولات و هدایای تبلیغاتی از قبیل بادکنک مورد استفاده قرار میگیرد و هیچگونه برشی به وسیله آن انجام نمیشود.

صحافی در چاپ کاتالوگ دیجیتال

خب همانند چاپ کاتالوگ در روش های دیگر چاپ کاتالوگ دیجیتال نیز به صحافی نیاز خواهد داشت. در این نوع چاپ نیز سه روش صحافی وجود دارد که در انواع صحافی های مرسوم و رایج میباشد. اگر بخواهیم به انواع صحافی در چاپ کاتالوگ دیجیتال اشاره کنیم باید موارد زیر را نام ببریم:

  • صحافی منگنه
  • صحافی چسب گرم
صحافی در چاپ کاتالوگ دیجیتال ​
صحافی منگنه
صحافی منگنه

صحافی منگنه یکی از مرسوم ترین و رایج ترین انواع صحافی است که از آن استفاده میشود. همه ما حتی یک بار هم که شده با صحافی منگنه مواجه شده ایم. متریال مورد استفاده در صحافی منگنه یک قطعه مفتول نازک است که در خط تا کاتالوگ نصب شده و باعث انسجام کاتالوگ میشود. در حالت کلی صحافی منگنه در دو نوع زیر موجود میباشد.

  • منگنه لوپ
  • منگنه تخت

منگنه لوپ و منگنه تخت هر دو ماهیت منگنه را دارند و از یک قطعه مفتول نازک ساخته شده اند. اما تنها تفاوت آن دو در ظاهر است. زیرا منگنه تخت همانطور که از نامش مشخص است از یک قطعه مفتول تخت تهیه شده است و منگنه لوپ نیز دارای اندکی برآمدگی میباشد.

صحافی چسب گرم در چاپ کاتالوگ دیجیتال

صحافی چسب گرم یکی از آشنا ترین انواع صحافی است. همه ما در دوران تحصیل خود تمامی کتب درسی که مورد استفاده قرار دادیم از این نوع صحافی بوده و هنوز هم تمامی کتب موجود در بازار با استفاده از این روش صحافی شده و در اختیار عموم قرار میگیرد. اگر بخواهیم در رابطه با کیفیت این نوع صحافی اطلاعاتی ارائه دهیم نیز باید بگوییم صحافی چسب گرم در زمره صحافی های با کیفیتی قرار دارند که طول عمر آن نیز بسیار بالا میباشد و به هیچ عنوان برگه ها از هم جدا نمیشود.

این روش صحافی تا حدی از کیفیت بالایی برخوردار است که امروز در صحافی و انسجام صفحات داخلی بسیاری از سررسید تبلیغاتی ها و تقویم تبلیغاتی ها استفاده میشود.

در این مقاله سعی داشتیم شما را با چاپ کاتالوگ دیجیتال آشنا سازیم امیدواریم از این طریق توانسته باشیم اطلاعات لازم در خصوص این نوع چاپ را در اختیارتان قرار دهیم.

استفاده از چسب گرم در صحافی در چاپ کاتالوگ دیجیتال

منبع : ” نقش نامه ”