چاپ کاتالوگ و نقش آن در فروش

چطور میتوان شاهد افزایش فروش با چاپ کاتالوگ باشیم ؟

افزایش فروش با کاتالوگ یکی از آرزوهای هر فردی است که قصد چاپ کاتالوگ را دارد. نقش و نگار این مژده را به شما میدهد که با استفاده از یک کاتالوگ میتوانید به بالاترین و بهترین میزان فروش خود دست یابید. اما نکته ای که وجود دارد توجه به یکسری از المان ها و استانداردهای چاپ کاتالوگ است. شما باید به تمامی استانداردهای چاپی آگاهی داشته باشید و با استفاده از آنها یک کاتالوگ حرفه ای را چاپ کنید و در اختیار مخاطبانتان قرار دهید.

خب طبیعی است که هیچ یک از افراد مدیران مجموعه های بزرگ نسبت به استانداردهای چاپ کاتالوگ آگاهی نداشته باشند. اما چاره چیست؟ صرفا چاپ کاتالوگ باری به هر جهت و بر طبق اصول و قواعدی اشتباه و نادرست پاسخگوی نیاز شما خواهد بود؟ قطعا هر نوع کاتالوگی با ویژگی های مختلف نمیتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد و فروش بیشتر را برای شما به ارمغان آورد. همواره تمام صاحبین مشاغل به دنبال افزایش فروش با چاپ کاتالوگ هستند. اگر شما به دنبال ارتقاء کسب و کار خود باشید قطعا افزایش فروش با چاپ کاتالوگ را جزء اهداف خود قرار میدهید و برای محقق ساختن این هدف تلاش میکنید. نقش و نگار به عنوان برترین مرکز چاپ در کرج همواره به موضوع تبلیغات و تاثیر امور چاپی در تبلیغات تاکید دارد و هیچ گاه بدون در نظر گرفتن و شفاف سازی جوانب تبلیغاتی فعالیت های چاپی را انجام نمیدهد. اما همانطور که در قسمت فوق نیز به این موضوع اشاره کردیم طبیعتا هیچ یک از افرادی که به تازگی قصد چاپ کاتالوگ را دارند نمیتوانند به صورت کامل استانداردهای چاپی را در رابطه با چاپ کاتالوگ را بدانند و از آن استفاده کنند. نقش و نگار به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های تبلیغاتی همواره راهنمایی های لازم در خصوص چاپ کاتالوگ را به مشتریان ارائه میدهد. اما با افزایش درخواست های چاپ کاتالوگ و اشتیاق مشتریان برای آگاهی از جوانب تبلیغاتی برندشان تصمیم گرفتیم مقاله ای در خصوص راهکارهای افزایش فروش با چاپ کاتالوگ ارائه دهیم تا از این طریق علاوه بر افزایش آگاهی مردم در رابطه با تبلیغات بتوانیم شاهد کاتالوگ هایی با سطح تبلیغاتی بالایی در جامعه تبلیغات باشیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع روش ها و راهکارهای افزایش فروش با چاپ کاتالوگ آشنا شوید.

ماهیت تبلیغاتی کاتالوگ

ماهیت تبلیغاتی کاتالوگ

در این قسمت شما را با چند راهکار ساده و ابتدایی آشنا میسازیم که با استفاده از آن میتوانید افزایش فروش با چاپ کاتالوگ را محقق سازید. برای افزایش فروش با چاپ کاتالوگ میتوانید این مراحل را طی کرده و نکات و الزامات آن را در نظر بگیرید.

افزایش فروش با چاپ کاتالوگ تنها با چند راهکار ساده

افزایش فروش با چاپ کاتالوگ تنها با چند راهکار ساده

در این قسمت شما را با چند راهکار ساده و ابتدایی آشنا میسازیم که با استفاده از آن میتوانید افزایش فروش با چاپ کاتالوگ را محقق سازید. برای افزایش فروش با چاپ کاتالوگ میتوانید این مراحل را طی کرده و نکات و الزامات آن را در نظر بگیرید.

شناسایی هدف

هدف در انجام هر کاری بسیار مهم و الزامی است. فردی که بدون در نظر گرفتن هدفی مشخص وارد یک مسیر میشود قطعا در این مسیر گمراه شده و نمیتواند به موفقیت دست یابد. در رابطه با تک تک فعالیت های تبلیغاتی نیز داشتن هدف مهم ترین نکته محسوب میشود. به این معنا که تبلیغات خوب در گروی هدف والا است. اگر در فعالیت های تبلیغاتی خود هدف نداشته باشید گویی عنان کسب و کار خود را از دست داده و همین عامل مانع از دست یابی شما به موفقیت خواهد شد. در رابطه با چاپ کاتالوگ نیز در درجه اول باید بدانید هدف شما از چاپ کاتالوگ چیست تا با آگاهی از آن بتوانید راهکارهای مناسب را تشخیص داده و در راستای تحقق اهدافتان گام بردارید.

برخی از کسب و کارها تنها با هدف ارائه خدمات و محصولات خود به مشتریان قدیمی کاتالوگ چاپ میکنند و در اختیار مخاطبانشان قرار میدهند، در واقع این مشاغل مشتریان قدیمی خود را دارند و تنها قصد دارند با ارسال کاتالوگ به این گروه از افراد مشتریان قدیمی خود را مجددا نسبت به برقراری ارتباط همکاری ترغیب نمایند، برخی دیگر قصد دارند به نوعی با استفاده از یک کاتالوگ تبلیغات و بازاریابی خود را نیز تضمین کنند و از این طریق مشتریانی جدید جذب نمایند.

شناسایی هدف

هر یک از این افراد در درجه اول باید بدانند قصدشان از چاپ و ارائه کاتالوگ چیست تا متناسب با آن بتوانند بهترین طراحی و چاپ را انتخاب نمایند. البته اگر بخواهیم با دیدگاه کلی به قضیه بنگریم به خوبی درک خواهیم کرد که هر دو این اهداف به نوعی باعث جذب افراد به محصولات و خدمات مشخص هر برند خواهد شد. در واقع در پس تمام این فعالیت های طراحی و چاپ کاتالوگ میتوان هدف تبلیغاتی را مشاهده کرد. تنها کافی است معنای تبلیغات را برای چند لحظه در ذهن خود تداعی کنید. ” تبلیغات به معنای معرفی برند است ” هر ابزاری که قابلیت نمایان ساختن برند شما را داشته باشد قطعا میتواند در تبلیغات شما کارآمد باشد. حال کاتالوگی ساده را تجسم کنید، در تمامی کاتالوگ ها با هر ویژگی منحصر به فردی یک نشان و نمادی از برند آن شرکت مشاهده خواهد شد و این یعنی همان ” تبلیغات ” و به صورت کلی میتوان بزرگ ترین هدف طراحی و چاپ کاتالوگ را محقق ساختن اهداف  تبلیغاتی معرفی کرد. با ایجاد این هدف در ذهن خود میتوانید دیدگاه نوین طراحی و چاپ کاتالوگ را در ذهن ایجاد نمایید و در نهایت باعث افزایش فروش با چاپ کاتالوگ شوید.

گروه بندی دقیق محصولات از نکات افزایش فروش با چاپ کاتالوگ

گروه بندی دقیق

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که شما با ارائه یک کاتالوگ به هیچ عنوان قصد سردرگم ساختن مخاطبانتان را ندارید. پس هرچقدر کاتالوگ شما منظم تر باشد و گروه بندی محصولاتتان مشهود باشد مخاطب بیشتر به کاتالوگ جذب میشود.

پس در درجه اول سعی کنید محصولات خود را طبقه بندی کنید و با استفاده از این گروه بندی به صورت مشخص هر محصول را در صفحه مورد نظر قرار دهید. با این کار به خوبی ویژگی های محصول نظیر ابعاد ، رنگ ، جنس و هر ویژگی دیگر را میتوانیم به صورت منظم و ساماندهی شده به مخاطبان خود انتقال دهید.

همیشه این مورد را به خاطر داشته باشید که ساماندهی محصولات شما را هیچ شخصی بهتر از شما نمیتواند انجام دهد، پس همین حالا دست به کار شده و محصولات خود را گروه بندی نمایید.

محتوای منحصر به فرد

یکی از مهم ترین عواملی که در هر کسب و کاری باید به آن توجه شود محتوای منحصر به فرد است. هیچ مخاطبی از دیدن عکس ها ، متون و طرح های تکراری خرسند نخواهد شد. اگر قرار باشد هیچگونه ایده پردازی در امور تبلیغات وجود نداشته باشد قطعا تمامی تبلیغات به مرور زمان کاملا یکسان با یکدیگر خواهند بود و این یکنواختی باعث آسیب رساندن به تبلیغات و مانع از پیشرفت هر کسب و کاری است.

به همین جهت به عنوان یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد کاتالوگ باید در نظر داشته باشید استفاده از محتوای منحصر به فرد است. به این معنا که در درجه اول باید بدانید برای کسب و کارتان ارزش قائل باشید و به بهترین شکل تولید محتوای خود را انجام دهید. تک تک محصولات شما که نیاز به شناخته شدن دارد باید دارای عکس هایی با رزولوشن بالا به همراه متونی باشد که ویژگی های کلی محصول را بیان میکند.

محتوای منحصر به فرد

در رابطه با تهیه عکس های کاتالوگ پیشنهاد میکنیم در درجه اول با طراح خود مشورت کنید تا بهترین نوع عکس با ابعاد و ویژگی های ظاهری مشخص را انتخاب نمایید. یکی از قوانینی که در رابطه با آنالیز مغزی انسان ها وجود دارد توجه به عناصر بصری است. به همین جهت همواره این نکته را در ذهن داشته باشید که عناصر بصری نظیر تک تک عکس های محصولات ، تک تک المان های طراحی ، رنگ ها و… بیشتری سهم را در تاثیرگذاری کاتالوگ شما بر مخاطبانتان دارد. پس اگر قصد افزایش فروش با چاپ کاتالوگ را دارید پیشنهاد میکنیم به عناصر محتوای خود توجه کنید و با محتوایی منحصر به فرد و چشم نواز مخاطبان را به برند خود جلب نمایید.

مانور رنگ سازمانی و افزایش فروش با چاپ کاتالوگ
مانور رنگ سازمانی و افزایش فروش با چاپ کاتالوگ

یکی از بهترین راهکارهایی که با استفاده از آن به راحتی میتوانید رنگ سازمانی خود را در جامعه نهادینه نمایید استفاده از رنگ سازمانی در اوراق اداری است. اگر از رنگ سازمانی خود را در قسمت های مختلف اوراق اداری خود نظیر کارت ویزیت ، بروشور ، ست اداری و… استفاده نمایید به راحتی میتوانید برند خود را در میان جامعه هدفتان تثبیت نمایید. در رابطه با کاتالوگ نیز قضیه به همین شکل است. با استفاده از رنگ سازمانی خود در طرح کاتالوگ میتوانید به راحتی رنگ های سازمانی برندتان را در ذهن مخاطبان تکرار نمایید. این تکرار مداوم باعث ماندگاری برند و جزئیات آن در ذهن مخاطبان میشود. مشتریان پس از آن که رنگ های سازمانی شما را در محیط اطراف خود به صورت مداوم ببینند ناخدآگاه به محض مشاهده آن به سرعت برند شما را در ذهن خود تداعی میکنند. به عنوان مثال برند سامسونگ را در نظر بگیرید. این برند از ابتدای زمان شروع فعالیت خود از رنگ آبی ترکیبی استفاده کرده است. این رنگ تا سالیان سال ناشناخته بوده و هیچ شخصی با این برند و رنگ سازمانی آن آشنایی نداشت. به مرور زمان با تبلیغات مکرر و استفاده مستمر رنگ سازمانی در اوراق اداری توانست برند و رنگ سازمانی خود را به دیگران معرفی نماید.

امروزه رنگی به نام رنگ آبی سامسونگی در چاپخانه ها موجود است که افراد مختلفی خواستار استفاده از آن هستند. در رابطه با افزایش فروش با چاپ کاتالوگ نیز باید نحوه استفاده از رنگ سازمانی در کاتالوگ آشنایی داشته باشید و از این تکنیک برای چاپ کاتالوگ استفاده نمایید تا از این طریق به هدف اصلی خود دست یابید و فروش محصولات خود را افزایش دهید.

طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین مسائل در کاتالوگ میباشد. در ابتدای این مقاله نیز به این موضوع اشاره شد که افزایش فروش با چاپ کاتالوگ در گروی طراحی آن است. تک تک المان های کاتالوگ باید منطبق با اصول طراحی توام با استانداردهای تبلیغاتی باشد. نکات تبلیغاتی در طراحی کاتالوگ امری مهم و قابل توجه است. به این معنا که افزایش فروش با چاپ کاتالوگ در گروی نحوه طراحی تبلیغاتی کاتالوگ است. رعایت تک تک المان های تبلیغاتی اعم از رنگ ، طرح ، المان های تبلیغاتی و… جزء الزامات طراحی میباشد. علاوه بر در نظر گرفتن تبلیغات و ااستانداردهای طراحی تبلیغاتی باید به یکسری استانداردهای طراحی کاتالوگ نیز توجه گردد. عموما هنگامی که صحبت از طراحی و گرافیک به میان می آید تمام افراد به این موضوع فکر میکنند که طراحی نیاز به استاندارد ندارد و تماما ناشی از خلاقیت فرد طراح خواهد بود. اما ما به شما میگوییم که طراحی کاتالوگ و در حالت کلی طراحی تمامی محصولات چاپی باید از یکسری استانداردهای مشخصی پیروی نماید. 

طراحی کاتالوگ

در واقع چاپ کاتالوگ تنها با رعایت این المان ها و استانداردها امکان پذیر خواهد بود. به همین جهت نکته ای که در رابطه با افزایش فروش با چاپ کاتالوگ میتوان گفت رعایت المان های طراحی توام با درنظر گرفتن نکات تبلیغاتی است در واقع این تنها راهی است که در صورت رعایت آن کاتالوگ شما طراحی زیبا و دلنشینی خواهد داشت و این طراحی ویژه باعث جذب توجه مخاطبان میشود. نکته دیگری که در رابطه با طراحی به عنوان یکی از مهم ترین موارد در چاپ کاتالوگ وجود دارد توجه به مخاطبان است.

شما به عنوان فردی که سعی داردی از طریق کاتالوگ افزایش فروشتان را محقق سازید باید بدانید در درجه اول باید به مخاطبانتان توجه داشته باشید. همانطور که در ابتدای این مقاله به این موضوع اشاره کردیم شما با ارائه یک مقاله قصد سردرگم کردن مخاطبان را ندارید. پس طبیعی است هرچه ارائه اطلاعات د این کاتالوگ ساده تر باشد کاربران راحت تر میتوانند با محصولاتتان آشنا شوند. به همین جهت میتوان سادگی کاتالوگ را به عنوان یکی از مهم ترین المان ها در طراحی کاتالوگ معرفی نمود. البته همانطور که گفته شد اصول طراحی را نباید فراموش کنیم، سادگی که با اصول طراحی توام باشد منجر به یک نتیجه خاص و شگفت انگیز میشود. به همین ترتیب میتوان یکی از مهم ترین موارد در رابطه با افزایش فروش را استفاده از طراحی های مناسب معرفی کرد.

استفاده از تصاویر واضح
استفاده از تصاویر واضح

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که در رابطه با کاتالوگ جزء نکات مهم محسوب میشود و لازم است برای بهبود فرآیند فروش این نکته را در نظر بگیرید انتخاب عکس هایی مناسب است. همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که کاتالوگ ابزاری برای ارائه خدمات است و طبیعتا هر مشتری برای انتخاب راحت تر نیاز به مشاهده جزئیات دارد. به همین ترتیب داشتن عکس هایی با کیفیت که نمایانگر جزئیات باشد بهترین روش چاپ کاتالوگ است.

اجازه دهید با بیان مثالی مشخص اهمیت این نکته را برایتان توضیح دهیم. فرض کنید شما یک فروشگاه لباس که عرضه کننده مانتوهایی ویژه و خاص است هستید، برای آن که بتوانید به افزایش فروش با چاپ کاتالوگ را محقق سازید باید توجه مخاطبان را به محصولات خود و خاص بودن برندتان جلب نمایید. به نظر شما در خرید یک مانتو چه مسائلی تاثیر گذار است؟ نوع دوخت ، نوع پارچه ، رنگ پارچه ، برش پارچه و… نکاتی است که در خرید مانتو تاثیرگذار است.

بهترین راهی که در رابطه با عکس محصولات مانتو وجود دارد ارائه جزئیات در عکس است. عکاسی شما باید آنچنان دربرگیرنده جزئیات باشد که مخاطب با یک نگاه متوجه برتری های خدمات شما شده و مانتو دلخواه خود را انتخاب نماید. به عاسی هایی که جزئیات محصول را در معرض نمایش قرار میدهند عکاسی صنعتی گفته میشود و بهترین پیشنهاد ما به شما عزیزان که قصد افزایش فروش با چاپ کاتالوگ را دارید عکاسی صنعتی است.

نکته دیگری که در رابطه با عکس های کاتالوگ وجود دارد رزولوشن بالای تصاویر میباشد. شما باید تصاویری را انتخاب کنید که از لحاظ رزولوشن از کیفیت بالایی برخوردار باشد. کیفیت عکس های انتخابی در محصولات چاپی بسیار مهم و قابل اهمیت است. باید عکس هایی که در رابطه با چاپ کاتالوگ استفاده میکنید از رزولوشن بالایی برخوردار باشد تا از این طریق کاتالوگی با کیفیت چاپ و در اختیار مخاطبانتان قرار دهید.

انتخاب کاغذ و اهمیت آن در افزایش فروش با چاپ کاتالوگ
انتخاب کاغذ و اهمیت آن در افزایش فروش با چاپ کاتالوگ

یکی از مهم ترین مواردی که از آن میتوان به عنوان نکته کلیدی تمام محصولات چاپی یاد کرد انتخاب کاغذ مناسب است. اگر بخاطر داشته باشید از انتخاب کاغذ مناسب به عنوان یکی از مهم ترین نکات در چاپ سررسید تبلیغاتی نیز یاد کردیم. البته این موضوع کاملا طبیعی است زیرا متریال درجه یک که در کاتالوگ وجود دارد کاغذ است. در واقع اگر کاغذ به درستی انتخاب نشود کیفیت محصول تبلیغاتی شما به شدت کاهش میابد. قاعدتا هنگامی که کیفیت محصول تبلیغاتی همچون کاتالوگ کاهش یابد میزان فروش نیز کاهش خواهد یافت.

اگر بخواهیم انواع کاغذها را نام ببریم باید از دو مورد زیر یاد کنیم.

  • کاغذ تحریر
  • کاغذ گلاسه

اما آیا از هر دو نوع این کاغذها در چاپ کاتالوگ استفاده میشود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم کاغذهای مورد استفاده در چاپ کاتالوگ باید دارای ویژگی های به خصوصی باشد. مهم ترین ویژگی که باید به آن توجه گردد ضخامت کاغذ است. زیرا کاتالوگ یکی از ابزارهای تبلیغاتی است که مدام در معرض تماس فیزیکی قرار دارد. هر مشتری که برای خرید به شما مراجعه میکند حداقل یکبار این کاتالوگ را ورق میزند و این ورق زدن به مرور زمان باعث آسیب دیدن برگه های داخلی کاتالوگ خواهد شد.

باتوجه به این نکته باید بگوییم کاغذهای تحریر اصلا نوع مناسبی از کاغذ برای چاپ کاتالوگ نمیباشد و این عامل به جهت آسیب پذیر بودن آن است. اما بالعکس کاغذهای گلاسه امروزه در گراماژهای مختلفی تولید میشود و مورد استفاده قرار میگیرد. در رابطه با چاپ کاتالوگ بهترین نوع کاغذی که میتوان از آن استفاده کرد کاغذهای گلاسه با گراماژهای مختلف است. این نوع کاغذها نوع مناسب تری هستند که در طولانی مدت بر اثر استفاده مداوم کمتر آسیب میبینند. همانطور که گفته شد کاغذهای گلاسه در گراماژهای مختلفی وجود دارد و هر کسب و کاری باتوجه به نوع هدفی که از چاپ کاتالوگ دارد میتواند بهترین نوع کاغذ با گراماژ مناسب را انتخاب نماید.

توصیه ای که در رابطه با انتخاب کاغذ و انتخاب گراماژ آن داریم این است که برای جلد کاتالوگ از کاغذهای گلاسه با گراماژ بالاتر از صفحات داخلی استفاده نمایید.

اما چرا از انتخاب کاغذ به عنوان یکی از نکات افزایش فروش با چاپ کاتالوگ یاد کردیم؟ اگر توجه داشته باشید در ابتدای این قسمت به این موضوع اشاره کردیم که انتخاب کاغذ تضمین کننده طول عمر کاتالوگ است. کاتالوگ هایی که با استفاده از کاغذهای گلاسه چاپ میشوند طول عمر بیشتری دارند و هرچقدر طول عمر یک محصول تبلیغاتی زیاد باشد طبیعتا میزان بازدهی تبلیغات نیز بیشتر خواهد بود و این عامل تضمین کننده میزان فروش شما خواه بود. به همین ترتیب انتخاب کاغذ کاتالوگ جزء نکات افزایش فروش با چاپ کاتالوگ محسوب میشود.

قطع کاتالوگ

قطع کاتالوگ

انتخاب قطع کاتالوگ نیز از عوامل مهم در چاپ کاتالوگ است که از آن میتوان به عنوان نکات افزایش فروش با چاپ کاتالوگ یاد کرد. در رابطه با انتخاب قطع کاتالوگ بارها و بارها در مقالات مختلف که در رابطه با چاپ کاتالوگ منتشر کردیم صحبت شده است. در رابطه با این نقش نامه که افزایش فروش با چاپ کاتالوگ و روش های آن را توضیح میدهد نیز باید از قطع کاتالوگ به عنوان یکی از عوامل مهم یاد کرد.

در حالت کلی کاتالوگ در سه قطع زیر موجود میباشد.

  • قطع خشتی
  • قطع A4
  • قطع A5

هر یک از این قطع ها برای کاتالوگ صنف مشخصی کاربردی خواهد بود. به همین جهت میتوان گفت شما برای محقق ساختن هدف  افزایش فروش با چاپ کاتالوگ باید قطع مناسب را باتوجه به میزان و نع محتوای کاتالوگ خود انتخاب نمایید. طبیعتا هرچه میزان دیتا و اطلاعات کاتالوگ شما بیشتر باشد به فضای بیشتری نیاز خواهید داشت و طبیعتا باید قطع بزرگ تر را انتخاب نمایید.

در این مقاله قصد داشتیم شما عزیزان را با برخی از نکاتی آشنا سازیم که میتوانید با استفاده آن میزان فروش خود دست یابید.

منبع : نقش نامه